این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Teaching Language Skills، جلد ۳۲، شماره ۳، صفحات ۴۱-۶۴

عنوان فارسی بررسی راهبردهای یادگیری زبان: نقش هوش چندگانه، مهارت زبان خارجی و جنسیت
چکیده فارسی مقاله این تحقیق به بررسی هوش چندگانه، مهارت زبانی و جنسیت می‌پردازد. به عبارت دیگر تحقیق رابطه کلی راهبردهای یادگیری زبان را با مهارت زبانی و هوش چندگانه و نیز رابطه انواع راهبردهای یادگیری زبان را با انواع هوش بررسی می‌نماید. همچنین، این تحقیق بررسی می‌نماید که تا چه حد هوش چندگانه، جنسیت، و مهارت زبانی فراگیران زبان انگلیسی می‌تواند کاربرد راهبرد یادگیری زبان را پیش‌بینی کند. به همین منظور، 90 دانشجوی لیسانس زبان انگلیسی از سه دانشگاه در تحقیق شرکت داده شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها، از سیاهه راهبردهای یادگیری زبان، مقیاس سنجش تکاملی هوش چندگانه و یک آزمون مهارت زبان استفاده گردید. نتایج ضریب همبستگی پیرسون وجود همبستگی مثبت معناداری را بین راهبردهای یادگیری زبان‌آموزان و هوش چندگانه و یک همبستگی ضعیف را بین راهبردهای یادگیری و مهارت زبانی نشان داد. همچنین، همبستگی‌های معناداری بین برخی زیرسازه‌های راهبردهای یادگیری و برخی زیرسازه‌های هوش چندگانه یافت شد. بالاترین ضریب بین راهبردهای شناختی و هوش درون‌فردی و کمترین آن بین راهبردهای عاطفی و هوش طبعیت‌گرا گزارش گردید. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که هوش چندگانه زبان‌آموزان در کاربرد راهبردهای یادگیری آنها بطور معناداری موثر می‌باشد، ولی مهارت زبانی و جنسیت آنها تاثیر معناداری ندارند هرچند که جزء پیش‌بینی‌کننده‌های مثبت کاربرد راهبردهای یادگیری زبان می باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Exploring Language Learning Strategy Use: The Role of Multiple Intelligences, L2 Proficiency and Gender
چکیده انگلیسی مقاله Multiple intelligences (MI), second/foreign (L2) proficiency and gender are postulated to contribute to language learning strategies (LLS). This study, first, examined whether there was any relationship between Iranian EFL learners’ LLS, on the one hand, and their MI, L2 proficiency, on the other hand. In so doing, it explored the relationship of the overall L2 strategy as well as individual strategy types with overall MI and individual intelligence types. Second, it explored the extent to which MI, L2 (i.e. English) proficiency, and gender would predict the EFL learners’ LLS. To these ends, 90 undergraduate EFL learners from several universities participated in this study. To collect the data, Strategy Inventory for Language Learning, Multiple Intelligences Developmental Assessment Scale, and a language proficiency test were used. Pearson product moment correlation and multiple regression analysis revealed a significantly positive relationship between the learners’ LLS and their MI and a weak relationship between L2 proficiency and LLS. Also, significant correlations were found between some strategy types and several individual intelligences with the highest correlation between intrapersonal intelligence and cognitive strategies, and the lowest one between naturalist intelligence and affective strategies. Besides, MI made a unique and positive contribution to L2 strategy use while proficiency and gender, though found as positive predictors, failed to make a significant contribution.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Strategies, proficiency, Multiple intelligences, gender

نویسندگان مقاله علی روحانی |
english department, faculty of literature amp;amp; humanities, shahr-e-kord university, saman road, shahr-e-kord.

سمیه ربیعی |
shahrekord university


نشانی اینترنتی http://jtls.shirazu.ac.ir/article_1704_d2366c12a2199aabebcdf8b3a9ae14ce.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات