این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
Journal of Teaching Language Skills
، جلد ۳۲، شماره ۳، صفحات ۸۳-۱۰۵
عنوان فارسی
تحول در شخصیت فردی از طریق فراگیری زبان دوم و تاثیر آن بر میزان مهارت در زبان دوم : دانشجویان ایرانی زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد
چکیده فارسی مقاله
نظریه سرمایهگذاری در فراگیری زبان دوم (Norton, 1995) که معتقد است فراگیران زبان دوم که شخصیت غنیتری را برای خود در فضای زبان دوم متصور میشوند در فراگیری زبان دوم با جدیت بیشتری تلاش میکنند. در نتیجه هم شخصیت غنیتری را برای خود فراهم کرده و هم مهارت بیشتری در زبان دوم کسب میکنند. بهمپیوستگی و نقش متقابل بین زبان و فرهنگ و تاثیر آتی این دو بر شخصیت فراگیران زبان و میزان مهارت آنها در زبان دوم در بین 72 دانشجوی ایرانی مقطع کارشناسی ارشد زبان انگلیسی در دانشگاه علامه طباطبایی مورد مطالعه قرار گرفت. از میان انبوه ویژگیهای فردی پنج ویژگی فردی (همدلیفرهنگی، آزاداندیشی، پیشگامی در برقراری ارتباط اجتماعی، ثبات احساسی و انعطافپذیری) برای مطالعه مد نظر گرفته شدند. ویژگی فردی با استفاده از پرسشنامه سنجش ویژگیهای فردی و مهارت زبان دوم با استفاده از آزمون زبان انگلیسی (تافل) مورد سنجش قرار گرفتند. سپس رابطه بین ویژگیهای فردی و مهارت کسب شده در زبان انگلیسی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله حاکی از این بودند که وقتی همه دانشجویان به عنوان یک مجموعه واحد مد نظر گرفته میشوند همبستگی بین ویژگیهای فردی دانشجویان و مهارت آنها در زبان انگلیسی چندان بارز نیست. اما وقتی دانشجویان با توجه به مهارت خود در زبان انگلیسی به سه گروه بسیار ماهر، متوسط، و ضعیف تفکیک شدند، همبستگی بین ویژگیهای فردی و مهارت زبان انگلیسی در گروه دانشجویان بسیار ماهر مثبت و بالا (62=r) مشاهده شد در حالی که همبستگی بین این دو متغیر در گروه ضعیف بسیار ناچیز مشاهده شد. نتایج این تحقیق تاییدی است بر نظریه سرمایه گذاری در فراگیری زبان دوم بدین معنا که فراگیران زبان دوم با هدف ایجاد تحول در شخصیت فردی و غنیتر کردن آن از طریق فراگیری یک زبان دوم میتوانند در فراگیری مهارتهای زبان خود نیز موفق بوده و از مهارت بالاتری نسبت به دیگر فراگیران زبان برخوردار شوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Personality Development by means of Investment in L2 and its impact on EFL Proficiency: A survey of Iranian MA EFL students
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Norton’s (1995) Investment Hypothesis in L2 learning that L2 learners who cherish and foresee a richer personality for themselves in their L2 context would thrive more diligently and consequently would both enrich their personality and achieve a higher proficiency in their new language was investigated in this study in the community of Iranian EFL students. The integration and mutual role between language and culture and their subsequent influence on the personality and EFL proficiency of 72 Iranian MA EFL students at Allameh Tabataba’i University were investigated. Personality features, confined to Multicultural Personality Traits (cultural empathy, open-mindedness, social initiative, emotional stability, and flexibility), were measured by using Multicultural Personality Questionnaire (MPQ) and an actual TOEFL was used to measure the participants’ EFL proficiency. Then the relationships between their MPTs and EFL proficiency were analyzed. It was found that when all participants were taken as EFL students, the correlation between their MPTs and EFL proficiency was not a high correlation, but when they were relatively classified into high, mid and low-proficiency groups, strong positive correlation between high-proficiency EFL students’ MPTs and their EFL proficiency was witnessed (r = .62), whereas the low-proficiency EFL students’ data indicated a very low correlation. The findings of this study confirmed the hypothesis that EFL students with a greater investment in their L2 as a means to develop an enriched personality had also achieved higher EFL proficiency.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امیرحسین صمدی بهرامی | amir hossein samadi bahrami
school of iternational relations department of international languages
نشانی اینترنتی
http://jtls.shirazu.ac.ir/article_1705_7fd691ec4a4f3b64e5f4c7c495c0a83f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات