این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Teaching Language Skills، جلد ۳۲، شماره ۱، صفحات ۷۱-۹۰

عنوان فارسی نگاهی جدید به روایی سازه‌ای مهارت صحبت کردن در آزمون آیلتس
چکیده فارسی مقاله هدف از این مطالعه بررسی نقش عوامل زبانی وهوشی در عملکرد مهارت صحبت کردن داوطبان ایرانی آزمون آیلتس می باشد. عوامل زبانی که بررسی شدند شامل عمق و وسعت دانش واژگان و همچنین دانش دستور زبان بودند. هوش روایی و کلامی عوامل غیر زبانی را تشکیل دادند. شرکت کنندگان شامل 329 زبان آموز بودند که در 5 آزمون معتبر و همچنین در یک جلسه مصاحبه آیلتس شبیه‌سازی‌شده شرکت کردند. دو مدل بررسی شدند: مدل 1 (بدون در نظر گرفتن عوامل هوشی) نشان‌دهنده دیدگاه متعارف، و مدل 2 (با در نظر گرفتن تمام عوامل) که برای اولین بار در این مطالعه ارائه شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل‌ سازی معادلات ساختاری استفاده شد. با استفاده از این روش، هر دو مدل پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفتند تا مشاهده شود که کدام یک تناسب بیشتری با داده‌ها دارد. نتایج حاصل از مقایسه بین برآورد پارامترها و شاخص‌های تناسب این دو مدل نشانگر این است که مدل 2 نسبت به مدل 1 برتری دارد، بدان معنا که در مقابل این دیدگاه متعارف، عوامل هوشی در توسعه ساختار صحبت کردن نقش مهم و غیر قابل انکاری ایفا می‌کنند. در نهایت، کاربردهای این تحقیق برای ترویج اعتبار سازه آزمون آیلتس مورد بحث قرار گرفته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A New Look into the Construct Validity of the IELTS Speaking Module
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the role of linguistic and intelligence factors in the Iranian IELTS candidates’ speaking performance. Linguistic factors include depth and breadth of vocabulary knowledge as well as grammar knowledge. Narrative and verbal intelligences represent the non-linguistic factors. The participants included 329 learners who took 5 validated tests and also participated in a simulated IELTS interview session. Model 1 (excluding the intelligence factors) represents the conventional view, whereas Model 2 (including all factors) is proposed for the first time in this study. The Structure Equation Modeling (SEM) was used to analyze the data. Using the SEM, both proposed models were examined to see which one fits the data more. The results of the comparisons made between the parameter estimates and fit indices of the two models demonstrate that Model 2 outfits Model 1, implying that in contrast to the conventional view, intelligence factors do play a significant and undeniable role in developing the speaking construct. Finally, the applications of the findings to promote the construct validity of IELTS are discussed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا پیشقدم |
associate professor, tefl ferdowsi university of mashhad
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

محمد علی شمس | mohammad ali
ph.d., tefl


نشانی اینترنتی http://jtls.shirazu.ac.ir/article_1496_5b2c2d090dae04559e4784ed857c8c15.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات