این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
Journal of Teaching Language Skills
، جلد ۳۲، شماره ۱، صفحات ۱۱۱-۱۳۶
عنوان فارسی
تاثیر تراکم هم آیی واژگانی بر درک مطلب زبان آموزان ایرانی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تراکم هم آیی واژگانی بر درک مطلب زبان آموزان ایرانی و توانایی حدس زدن واژگان نا آشنا می باشد. به همین منظور هشتاد نفر زبان آموز با سطح بسندگی متفاوت از بین هشتاد و پنج نفر که در موسسهی آموزش عالی زند در نیمسال اول 89-90 مشغول به یادگیری زبان انگلیسی بودند بر اساس نمراتشان در یک آزمون کوتاه شدهی تافل (1998) انتخاب شدند. از این تعداد، به طور تصادفی چهل نفر به گروه کنترل و چهل نفر دیگر به گروه آزمایشی اختصاص داده شدند. آزمون دیگری که در این تحقیق استفاده شد، آزمون هم آیی واژگانی بود که از دو متن تشکیل شده ( به صورت پیش آزمون و پس آزمون): یکی دارای تراکم هم آیی واژگانی بالا و دیگری با تراکم هم آیی واژگانی پایین که توسط خود محققین طراحی شده بود. در مرحلهی تجزیه و تحلیل دادهها، چند آزمون جفتهای همگون و آزمون نمونه مستقل، و یک آزمون اندازه گیری تکرار دوسویه برای پاسخ به پنج سوال تحقیق به کار گرفته شد. نتایج بررسی نشان داد که متنها با تاثیر تراکم هم آیی واژگانی بالا تأثیر مثبتی بر روی درک مطلب زبان آموزان دارد. و همچنین، زبان آموزان در پاسخگویی به اقلام واژگانی موجود در آزمون هم آیی واژگانی با تراکم بالا موفق تربودند. نتایج این پژوهش نشان داد که با وجود اینکه آموزش مستقیم همآیی واژگانی کمک موثری به جواب دادن به اقلام واژگانی نکرد، ولی آموزش هم آیی واژگانی می تواند کمک شایانی به مهارت خواندن زبان آموزان بنماید. نتیجهی آخر بدست آمده از این تحقیق این است که، سطح بسندگی متفاوت زبان آموزان بر روی عملکرد آنان با توجه به تراکم هم آیی واژگانی تآثیر بسزایی نداشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هم آیی واژگانی، تراکم هم آیی واژگانی، درک مطلب،
عنوان انگلیسی
The Effect of Lexical Collocational Density on the Iranian EFL Learners’ Reading Comprehension
چکیده انگلیسی مقاله
The present study aims at investigating the effect of different levels of lexical collocational density on EFL learners’ reading comprehension. Eighty sophomore students with different levels of proficiency studying at Zand Institute of Higher Education in Shiraz, Iran were chosen from among eighty five learners based on their score distribution on a reduced TOEFL test constructed by Educational Testing Service (ETS, 1998). Forty participants were randomly assigned to the control group, while the other forty made the experimental group. Another instrument used in this study was a lexical collocation test containing two texts (as pre- and post-tests): A high and a low lexical collocational density tests designed by the researchers. A few paired/independent sample t-tests, and a two-way repeated measure were used to answer the five research questions. Results indicated that texts with high lexical collocational density influenced learners’ comprehension positively. Although the instruction of lexical collocation did not have any effects on answering the vocabulary items significantly, teaching lexical collocations affected learners’ reading skills positively. Finally, different proficiency levels of the participants did not affect their performance on lexical collocation test with different lexical collocational density significantly.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
شیوا صدیقی |
zand institute of higher education
رحمان صحراگرد |
shiraz university
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
نشانی اینترنتی
http://jtls.shirazu.ac.ir/article_1495_3245121525fa707533f422d6161d1f57.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات