این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Teaching Language Skills، جلد ۳۱، شماره ۴، صفحات ۱۰۳-۱۲۶

عنوان فارسی روابط قدرت در میان گروههای مختلف درگیر در آزمون از دیدگاه سنجش انتقادی زبان
چکیده فارسی مقاله سنجش انتقادی زبان، آزمون را یک رویکرد اجتماعی می‌شناسد که می‌تواند دستخوش گرایش‌های فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و ایدئولوژیک باشد. این مقاله قدرت گروههای مختلف مردم شامل معلم‌ها، دانش‌آموزان و والدین آنها را در مراحل تهیه، برگزاری و تعبیر نتایج آزمون زبان کنکور سراسری دانشگاه‌های ایران بررسی کرده به این نتیجه رسید که آزمون می‌تواند ابزار قدرتی باشد که گروههای قدرتمند جهت اهداف خود از آن بهره می‌جویند و زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. با توجه به نتایج، این مطالعه می‌تواند: (1) منجر به گسترش تفکر انتقادی در میان دانش‌آموزان شود. و (2) با ارائه روشهایی دموکراتیک‌تر اثرات نتایج آزمون را ملایم‌تر نموده، از حقوق افراد حمایت کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Power Relations among Different Test Parties from the Perspective of Critical Language Assessment
چکیده انگلیسی مقاله Critical Language Assessment (CLA) argues that language testing is a form of social practice and an agent of cultural, social, educational as well as ideological agendas. As such this article scrutinized the power that different groups of people including, teachers, students and their parents own at the levels of developing, administrating and interpreting Iranian University Entrance Examinations (IUEE). The study revealed that tests could be tools of power that serve the empowered parties’ policies and manipulate individual lives. Supported by the findings, the article (1) could be conducive to developing critical thinking among students to see behind the tests, and (2) suggests more democratic testing methods to moderate high-stakes tests consequences so that individual rights get protected.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سهیلا طهماسبی |
ph.d. candidate, tefl shiraz branch, islamic azad university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

مرتضی یمینی |
assistant professor, tefl shiraz branch, islamic azad university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://jtls.shirazu.ac.ir/article_1139_083a29edc228c8f9c0db633d6f0df452.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات