این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Teaching Language Skills، جلد ۳۱، شماره ۱، صفحات ۷۳-۱۰۶

عنوان فارسی تاثیر آموزش مهارت خواندن منتقدانه بر به یاد سپاری لغات توسط زبان‌آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی
چکیده فارسی مقاله هدف این مطالعه بررسی تاثیر آموزش مهارت خواندن منتقدانه بربه یاد سپاری لغات زبان‌آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی می‌باشد. بدین منظور 72 زبان‌آموز مونث و مذکر در سطح متوسط بین سنین 17 تا 32 سال از میان 114 زبان آموز شرکت کننده ازآموزشگاههای فرزان و فرزانگان تهران بر اساس نمره آنان به ترتیب در آزمون بازبینی شده PETو آزمون بازبینی شده لغت برگرفته از متون مورد تدریس، انتخاب شده و بطور تصادفی به دو گروه 36 نفره، آزمایش (تجربی) و شاهد تقسیم شدند. در طول 19 جلسه آموزشی، 8 متن به هردو گروه تدریس شد با این تفاوت که در گروه شاهد روش متداول آموزش خواندن و درک مطلب اجرا شد، حال آنکه در گروه آزمایش (تجربی) آموزش مهارت خواندن منتقدانه اعمال شد. در نهایت دو هفته پس از پایان دوره آموزشی هر دو گروه در آزمون پایا و بازبینی شده لغت، مشابه آزمون لغت همگون سازی در ابتدای تحقیق، شرکت کرده وبه منظور مقایسه میانگین نمرات دو گروه روش آزمون تی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که تدریس مهارت خواندن منتقدانه تاثیر معناداری بربه یادسپاری لغات زبان آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Teaching Critical Reading Strategies on EFL Learners’ Vocabulary Retention
چکیده انگلیسی مقاله This study was an attempt to investigate whether teaching critical reading strategies had any significant effect on intermediate EFL learners’ vocabulary retention. To fulfill the purpose of this study, 72 male and female students within the age range of 17 to 32 years studying at Farzan and Farzanegan language schools in Tehran at intermediate level were selected from a total number of 114 participants based on their performance on a piloted PET (2009) and a piloted teacher-made vocabulary recognition test and assigned to the experimental and control groups of 36 participants each. The same content (eight reading texts) was taught to both groups throughout the 19-session treatment with the only difference that the experimental group was taught critical reading strategies while in the control group the common comprehension-based approach was applied. At the end of the instruction, the piloted vocabulary retention post-test parallel to the vocabulary pre-test was administered to the participants of both groups after an interval of two weeks. Finally, the mean scores of both groups on the post-test were compared through an independent samples t-test which led to the rejection of the null hypothesis. Thus, teaching critical reading strategies proved to have a significant effect on intermediate EFL learners’ vocabulary retention.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مونا خبیری |
assistant professor

mahza پاکزاد |
m. a. in tefl


نشانی اینترنتی http://jtls.shirazu.ac.ir/article_325_11a613acd2ab3e199da35e327d97e13b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات