این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Teaching Language Skills، جلد ۳۰، شماره ۴، صفحات ۲۷-۵۸

عنوان فارسی ارزیابی پویای گروهی: مدل راهبردی میانجی‌گری در آموزش مهارت شنیداری
چکیده فارسی مقاله ارزیابی پویای گروهی که مبتنی بر فرضیه اجتماعی- فرهنگی ویگوتسکی می‌باشد اخیراً به عنوان روشی برای شناسایی حوزه تقریبی رشد زبان‌آموزان در کلاس مطرح شده است (پانر و لنتالف، 2010؛ شعبانی، 2010). این مقاله بر آن است تا کاربرد ارزیابی پویای گروهی را به عنوان روشی برای شناسایی راهبردهای میانجیگری که یک مدرس زبان انگلیسی در تعامل خود با گروهی از زبان‌آموزان در زمینه مهارت شنیداری مورد استفاده قرار داده به تصویر بکشد. هدف دیگر این مقاله شناسایی تاثیر آموزش مبتنی بر ارزیابی پویای گروهی بر یادگیری جمعی می باشد. روش اجرایی این ارزیابی به صورت میکروژنتیک، طولی و تعاملی می باشد. جمعی از زبان‌آموزان در گروه سنی 20 تا 25 در این مطالعه شرکت کردند. مواد آموزشی مورد استفاده در جلسات ارزیابی شامل فایل‌های شنیداری VOA بوده است. تحلیل کیفی نمونه‌های تعاملی این روش یک مدل راهبردی میانجیگری متشکل از انواع مختلف بازخوردهای مسقیم و غیرمستقیم را نشان می‌دهد. بررسی‌ها نشان داد که روش داربست جمعی (دوناتو، 1994) زمینه را برای توزیع کمک (پلات و بروکس، 1994) بین زبان‌آموزان در فضای اجتماعی کلاس فراهم می‌کند به طوری که داوطلبین اولیه و ثانویه به طور متقابل از کمک‌های یکدیگر بهره می‌گیرند (پانر، 2009). با استفاده ازمدل راهبردی میانجیگری فرایندهای میکروژنتیک و تکاملی زبان آموزان در طول زمان شناسایی شد. هم‌چنین مشخص شد حوزه تقریبی رشد گروهی فراتر از حوزه تقریبی رشد انفرادی عمل می‌کند. در پایان، با توجه به یافته‌ها پیشنهاد می‌شود راهبردهای میانجیگری شناسایی شده در این تحقیق به عنوان راهنما برای مدرس زبان انگلیسی در هنگام تعاملات خود با حوزه تقریبی رشد زبان‌آموزان در کلاس مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزیابی پویای گروهی، حوزه تقریبی رشد، تعاملی، شنیداری،

عنوان انگلیسی Group Dynamic Assessment: An Inventory of Mediational Strategies for Teaching Listening
چکیده انگلیسی مقاله Group dynamic assessment (G-DA) grounded in Vygotsky’s socio-cultural theory (SCT) is believed to have the potential to provide a context for capturing a group of learners’ Zone of Proximal Development (ZPD) (Poehner & Lantolf, 2010; Shabani, 2010). The present study aims at testing the applicability of G-DA in identifying the mediational strategies offered by a mediator during his G-DA interactions with a group of L2 learners in the context of listening. Moreover, it seeks to unravel the effects of G-DA-based instruction on the co-construction of knowledge among L2 listeners. A microgenetic, longitudinal and interactionist methodology formed the theoretical basis for the construction of the assessment procedures. The participants included a group of L2 learners ranging in age from 20 to 25.The materials used in the assessment sessions were authentic texts selected from the normal VOA broadcasts. The qualitative analysis of G-DA protocols led to the development of an inventory of mediational strategies consisting of different forms of implicit and explicit feedback. The analysis also showed how collective scaffolding (Donato, 1994) could pave the way for establishing distributed help among learners (Platt & Brooks, 1994) within the social space of the class in the course of which secondary and primary interactants mutually benefit from each other's contributions (Poehner, 2009). The inventory of mediational strategies helped track the learners’ microgenetic and developmental trajectories over time. Finally, on the basis of the findings language teachers are suggested to use mediational strategies developed in this study as a reference to provision of feedbacks during interactions with a group ZPD. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد علوی |
associate professor university of tehran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

شیوا کیوان پناه |
assistant professor university of tehran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

کریم شعبانی |
phd. candidate university of tehran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jtls.shirazu.ac.ir/article_370_ed1de5b833f5a51c3c7c151f4631127c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات