این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Teaching Language Skills، جلد ۳۰، شماره ۲، صفحات ۲۹-۵۶

عنوان فارسی نقش قومیت (تفاوت‌های فرهنگی/ زبانشناختی) بر عملکرد زبان‌آموزان پسر و دختر ایرانی در آزمون‌های کلی‌نگر زبان انگلیسی
چکیده فارسی مقاله تفاوت‌های فرهنگی/ زبانی در کنار جنسیت و سطح دانش زبانی در زمره عوامل زیادی هستند که بر کیفیت آموزش و ارزشیابی زبان انگلیسی در ایران موثرند. این مقاله کوششی است که تأثیر عوامل ذکر شده را بر عملکرد زبان‌آموزان در آزمون کلی‌نگر زبان انگلیسی بررسی می‌کند. از این رو، چگونگی تأثیرگذاری این عوامل بر عملکرد 162 شرکت‌کننده پسر و دختر این پژوهش که از دو نژاد عرب و فارس بوده و در دو سطح متوسط و پیشرفته قرار داشتند در آزمون‌های cloze و recall (که دو مدل آزمون برای ارزیابی سطح دانش عمومی زبان هستند) مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا شرکت‌کنندگان به دو گروه عرب و فارس و سپس هر گروه به دو دسته پسر و دختر و سرانجام هر دسته به دو شاخه متوسط و پیشرفته تقسیم شدند. سپس شرکت‌کنندگان در دو آزمون cloze و recall شرکت کرده و نمرات آنها به وسیله روش‌های آماری t-testو ANOVA بررسی گردید. نتایج نشان‌دهنده برتری زبان‌آموزان فارس بر زبان آموزان عرب، برتری دخترها بر پسرها و برتری زبان آموزان پیشرفته به زبان‌آموزان متوسط بود. برتری زبان‌آموزان فارس بر زبان‌آموزان عرب را می‌توان به شباهت بیشتر فرهنگی / زبانی آنها به مسائل فرهنگی / زبانی زبان انگلیسی (از نظر صرف فعل، مسائل آواشناختی و نحوه ساختار متن) نسبت داد. علاوه بر نتایج فوق همبستگی عملکرد زبان آموزان در هر دو مدل آزمونی، بر پایایی آزمون‌های مورد استفاده در پژوهش می افزاید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Role of Ethnicity in Integrative Tests Performances of Male/ Female Iranian English Learners of Different Language Proficiency Levels
چکیده انگلیسی مقاله Linguistic/cultural differences of learners’ native language with English as a foreign language, gender and English proficiency level are among those numerous variables which affect English learning and its quality in Iranian context. The present study was an attempt to illuminate the effects of these variables on performing integrative approach of general English tests (cloze test and recall task, in particular). Hence, participants who were 162 Persian/Arab English learners (students of Abadan Institute of Technology in Khozestan, a province in which Arabic and Persian ethnicities live together) of both genders and were at different levels of proficiency were categorized into two categories of 82 Persian and 80 Arab English learners, as the basic categories of the study. Then, subjects were exposed to the study’s instruments:clozed and recall tasks made out of culture-based texts. The obtained results of an independent samples t-tests implied that Persian English learners performed remarkably better than their Arab peers. This over-performance may be because of linguistic/cultural characteristics of Persian which is more analogous with English (structurally and phonologically speaking) compared with Arabic. With the aid of a three-way ANOVA, gender and language proficiency level were also found to be effective variables for successful performance of integrative tests. In better words, as students' proficiency level decreases, cultural parameters play more significant roles in their recall task performances. It was also found that, subjects’ performances on cloze and recall tasks as two manifestations of integrative tests were highly correlated.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آذر حسینی فاطمی | hosseini fatemi
assistant professor ferdowsi university, mashhad
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

محمد صابر khaghaninezhad | mohammad saber
ph.d student, tefl ferdowsi university, mashhad
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://jtls.shirazu.ac.ir/article_383_92237ca7b22828a6f884ed2fc0cb3dca.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات