این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
Journal of Teaching Language Skills
، جلد ۳۰، شماره ۲، صفحات ۱۷۹-۲۰۸
عنوان فارسی
تحلیل متون روایی مکتوب زبانآموزان ایرانی با استفاده از نظریه ساختار معانی- بلاغی
چکیده فارسی مقاله
هدف تحقیق حاضر بررسی ساختار معانی- بلاغی داستانهای روایی نوشتاری زبانآموزان ایرانی می باشد. بدین منظور60 داستان روایی که دانشجویان زبان انگلیسی بر اساس کتاب مصور «قورباغه، کجایی» اثر مایر )1969( به رشته تحریر در آورده بودند مورد تجزیه و تحلیل ساختار معانی- بلاغی قرار گرفت. نتایج کلی تحقیق که بر اساس 25 رابطهی دلمن و تامسون (1987) و همچنین من، متیسون و تامسون (1992) بنا شده بود، نشان داد رابطههای توالی، سببی، شرحی یا توصیفی، وضعیتی و امتیازی رایجترین روابط بلاغی در چنین متونی است. در نهایت، بررسی دقیق درختچه نمونههای بدست آمده تشابه چشمگیری در دو سطح بالایی سلسله مراتبی ساختار و تفاوت زیاد آنها را درسطوح پایینتر نشان میداد. این وضعیت نشانگر اهمیت توالی زمان در بیان وقایع داستان میباشد. همچنین پراکندگی رابط «آشناسازی» و یا «معرفیکننده» در جاهای خاصی از داستان و قابلیت جابجایی آنها از نظر نویسندگان تاثیر زبان اول را بیان میداشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Rhetorical Structure Analysis of EFLs’ Written Narratives of a Picture Story
چکیده انگلیسی مقاله
This study was set to reveal how second language learners use rhetorical relations in their written narratives in terms of Rhetorical Structure Theory (RST) primarily proposed by Mann & Thompson (1987) and developed by Mann, Matthiessen & Thompson (1992). To this end, sixty written narratives based on the picture story book ‘Frog, where are you?’ were collected from EFL learners and were put to the RST for analysis. The results overall indicate that among the 25 rhetorical relations under investigation, sequence, cause cluster, elaboration, circumstance, and concession were the most common relations in the texts. Close scrutiny of the sample RST trees manifests remarkable resemblances at the two upper levels of hierarchical structure and considerable difference at the lower ones. This confirms the crucial importance of temporality, among other things, in sequential events of narrative. Sparse distribution of ‘orientation’ at certain points and their displacement are other interesting cases which could be attributed to the L1 effect.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین شکوهی |
associate professor shahid chamran university, ahvaz
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
فریبا شیرالی |
m. a., tefl shahid chamran university, ahvaz
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
نشانی اینترنتی
http://jtls.shirazu.ac.ir/article_389_0b8420165353de4c3bc22b89f98eaa54.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات