این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Teaching Language Skills، جلد ۳۰، شماره ۱، صفحات ۱۱۹-۱۴۹

عنوان فارسی بررسی رابطه میان تفکر انتقادی و خودکارامدی دانشجویان زبان انگلیسی
چکیده فارسی مقاله این تحقیق در ابتدا به بررسی نقش تفکر انتقادی در باورهای خودکارامدی دانشجویان زبان انگلیسی می‌پردازد. سپس تأثیر جنسیت به‌عنوان عاملی تعدیل‌کننده در رابطه میان تفکر انتقادی و خودکارامدی دانشجویان مورد بررسی قرار می‌گیرد. در پایان، تفاوت میان زنان و مردان به لحاظ سطح تفکر انتقادی و خودکارامدی آنان مورد مطالعه قرار می‌گیرد. به منظور نیل به این اهداف، از 86 دانشجوی زبان انگلیسی خواسته شد که به سؤالات پرسشنامه تفکر انتقادی واتسون-گلیزر و پرسشنامه خودکارآمدی یادگیرنده زبان انگلیسی پاسخ دهند. یافته‌ها نشان داد که رابطه معناداری میان تفکر انتقادی و خودکارامدی دانشجویان وجود دارد و از میان پنج سازه تفکر انتقادی، تعبیر و تفسیر دارای بالاترین همبستگی با تفکر انتقادی است. نتایج همچنین نشان داد که جنسیت به‌عنوان عامل تعدیل‌کننده تاثیری در رابطه میان تفکر انتقادی و خودکارامدی ندارد. افزون بر آن، تفاوت معناداری میان زنان و مردان به لحاظ سطح تفکر انتقادی و خودکارامدی آنان مشاهده نگردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سن، تفکر انتقادی، جنسیت، خودکارامدی، دانشجویان زبان انگلیسی،

عنوان انگلیسی A CORRELATIONAL ANALYSIS OF EFL UNIVERSITY STUDENTS’ CRITICAL THINKING AND SELF-EFFICACY
چکیده انگلیسی مقاله This article, first, examined the role of EFL university students' critical thinking (CT) in their self-efficacy beliefs. Second, the role of gender as a moderating factor in the relationship between students' CT and self-efficacy beliefs was investigated. Third, the difference between females and males regarding their CT and efficacy beliefs was studied. To attain the goals of the research, 86 EFL students sat through “Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal” (Form A) and “Learners' Sense of Efficacy Survey”. The findings of the study indicated that there is a significant relationship between EFL learners' CT and their self-efficacy beliefs and among the constructs of CT, Interpretation had the highest relationship with efficacy beliefs. The results also revealed that gender does not moderate the relationship between CT and self-efficacy. Furthermore, it was found that there is no significant difference between males and females regarding their levels of CT and self-efficacy beliefs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله age, critical thinking, gender, self-efficacy, EFL learners

نویسندگان مقاله فاطمه معافیان |
m.a., tefl islamic azad university, mashhad
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

افسانه غنی زاده |
ph.d. candidate, tefl islamic azad university, mashhad
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://jtls.shirazu.ac.ir/article_396_00ee4f7a7cb72391e0f03e6e9cee7dce.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات