این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
Journal of Teaching Language Skills
، جلد ۲۸، شماره ۱، صفحات ۱-۳۵
عنوان فارسی
راهکارهای یادگیری و انگیزه ای زبان آموزان ایرانی در یک کلاس الکترونیکی
چکیده فارسی مقاله
هدف این مطالعه آشنا کردن یک گروه زبان آموزان ایرانی به یک برنامه آموزش زبان الکترونیکی بود تا تأثیرات این دوره را در راهکارهای انگیزه و یادگیری مورد بررسی قرار دهد. این مطالعه تلاشی برای ارزیابی میزان استفاده از راهکارهای یادگیری در حالت سنتی و الکترونیکی بود. دادههای این مطالعه از 100 نفر زبان آموز ایرانی (62 نفر زن و 38 نفر مرد) که در یک کلاس آموزش زبان الکترونیکی به مدت دو ماه شرکت کردند جمع آوری شدند. ابزارهای این مطالعه یک پرسشنامه ترجمه شده و اصلاح شده MSLQ، یک پرسشنامه کنش (Volition)، یک پرسشنامه اطلاعات فردی و یکسری مصاحبه با زبان آموزان و استادان این تحقیق بودند. کنترلهای فردی (Self-regulation) چارچوب تئوری این مطالعه بود. دادهها بصورت کمی و کیفی تجزیه و تحلیل شدند تا تغییراتی را که زبان آموزان در نتیجه حرکت از روش سنتی به روش الکترونیکی دارند بررسی شوند و دیدگاههای جدیدی برای برنامههای آموزش زبان الکترونیکی در ایران کسب شوند. نتایج آماری این مطالعه بیانگر این واقعیت میباشند که زنان از راهکاری بیشتری هم در روش الکترونیکی استفاده میکنند. در رابطه با تأثیر جنسیت، تفاوت راهکارهای استفاده از منافع و شگردهای یادگیری بطور کلی در مطالعه نهایی معنی دار بودند. تفاوتها در سازندگی و یادگیری از دوستان و هم کلاسیها در هر دو مطالعه معنی دار بودند. با این حال تفاوتها در استمداد کمک، استفاده از منابع و بطور کلی شگردهای یادگیری فقط در مطالعه نهایی معنی دار بودند. در رابطه با تأثیر جنسیت بر اجزای کنش، در تمام موارد بجز کنترل محیطی میانگینها برای خانمها در هر دو مطالعه بالاتر بودند. با این حال، تفاوتهای کنترل محیطی فقط در مطالعه دوم معنی دار بودند. در رابطه با تأثیر جنسیت بر انگیزه راهکارهای یادگیری و کنش، خانمها میانگینهای بالاتری داشتند اما تفاوتهای میانگینها معنی دار نبودند. در رابطه با یادگیری، تنها تفاوت میانگینها در مطالعه دوم معنی دار بودند. تفاوتهای میانگینها برای کنش در هر دو مطالعه معنی دار بود. نتایج تجزیه و تحلیل کیفی دادهها این بود که چهار مقوله اصلی راهکارهای یادگیری و اجزاء آنها آشکار شدند. در رابطه با بررسی کلی راهکارهای یادگیری بیشتر از یادگیریهای کنشی استفاده شدند و راهکارهای کنشی بیشتر از راهکارهای انگیزهای مورد استفاده قرار گرفتند. تناوب استفاده از راهکارهای کلی و اجزای آنها و اولویتهای بکارگیری آنها از یافتههای کیفی این مطالعه میباشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Motivational and Learning Strategies of Iranian EFL Learners Exposed to an E-Learning Program
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to expose a group of Iranian students to an e-Learning program and find out the effects of this exposure on their learning and motivation strategies. This study made an attempt to evaluate the degree of strategy use in both traditional and e-Learning modes of learning. Moreover, the effects of the e-Learning program of the participants of the study on learning strategies, motivation and volition regarding sex, age, educational degree and internet literacy were sought. The data for this study were collected from 100 Iranian EFL students (62 females and 38 males) who were exposed to an e-Learning class for a period of two months. The students were mostly mature and educated studying at university or holding a degree. This study used a translated and modified version of the MSLQ (Motivated Strategies for Learning Questionnaire), a volitional questionnaire, a demography questionnaire and a series of interviews with the students and teachers involved in this research. Regarding the theoretical framework of the study, self-regulation was adopted. The data were analyzed both quantitatively and qualitatively to find out the changes the students might undergo moving from conventional mode of learning to e-Learning and get some insights for prospective e-Learning programs in Iran.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد صادق باقری | mohammad sadegh
assistant prof. of tefl
مرتضی یمینی |
assistant prof. of tefl
a مهدی ریاضی | a mehdi
associate prof. of tefl
نشانی اینترنتی
http://jtls.shirazu.ac.ir/article_199_8d5a80831711d20acbc0dd4b0b8d56a6.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات