این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Teaching Language Skills، جلد ۲۸، شماره ۱، صفحات ۷۵-۹۷

عنوان فارسی ردیابی عناصر ارجاعی در گفتگوی روزمره و کنترل شده
چکیده فارسی مقاله بر اساس نظریه‌های اخیر در زمینه عناصر ارجاعی، قصد ما در پژوهش بررسی توزیع و چگونگی بازیابی اشکال مختلف این عناصر در دو سبک کلامی یعنی گفتمان زنده روزمره و کنترل شده است. به این منظور بیست دانشجوی سال دوم دانشگاه به صورت تصادفی برای انجام این گفتگوها انتخاب شدند. این افراد به دو دسته، " گفتگوی روزمره" و " کنترل شده" و سپس بر اساس محیط گفتمان و موضوع انتخابی، گروه اول به دو گروه " گفتگوی آکادمیک و" گفتگوی خوابگاهی" تقسیم شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها مشخص کرد که تغییر در فضای وضعیتهای گفتگو (برای مثال تغییر از گفتگوی روزمره خوابگاهی به آکادمیک) باعث ایجاد تغییر قابل ملاحظه‌ای در نوع، فراوانی، فواصل بین مراجع، میزان بازیابی مراجع، چگونگی بازیابی و ساختار شمایی آنها می‌شد. در مجموع تعداد ضمائر ارجاعی در گفتگوی روزمره خوابگاهی به مراتب بیش از عناصر ارجاعی نوع اسمی است در حالیکه تعداد این عناصر در گفتگوی روزمره‌ی آکادمیک بیش از گروههای دیگر بود. فواصل و فراوانی انواع مختلف عناصر ارجاعی اسمی، ضمیری و ضمیر تهی در شرایط متفاوت گفتمان دچار تغییرات قابل توجهی بوده است. بر اساس این تجزیه و تحلیل می‌توان نتیجه گرفت که الگوهای توزیعی عناصر ارجاعی مختلف در وضعیتهای گفتمانهای مختلف تابعی از ارزیابی گویشوران از حالت‌های ذهنی مخاطبان خود می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Anaphors in Casual and Controlled Talk groups of Iranian EFL Learners
چکیده انگلیسی مقاله By relying mainly on the accessibility approach to anaphora, this article intends to analyze the types, distributions and retrieval of anaphors in two forms of spoken discourse: casual and controlled talk. For the specific purposes of the study, twenty sophomore Iranian students were randomly selected to conduct the talks. The subjects were divided into two groups of casual and controlled talk. According to the settings and adopted topics, the overall casual talk group was further divided into two groups of dorm and academic talk. In the end, it was observed that as the talk situations vary, types, frequencies, distances, retrieval qualities and thematic structure (patterning) of anaphors undergo dramatic changes too. Further analyses of the obtained data show that the number of pronominal anaphors is by far more than NP anaphors in dorm casual talk whereas in academic casual talk the number of NP anaphors exceeds that of the former talk groups. However, the distribution of anaphors in the performance of controlled talk groups has shown to be more moderate with regard to the types of anaphors used in it. Overall, the distributional patterns of various anaphoric devices in different talk situations are considered to be a function of the speakers’ evaluation of the cognitive states of the listeners/addressees. Average distances and frequencies of the different types of zero, pronominal, and NP anaphors have also been shown to undergo dramatic changes as talk situations vary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین شکوهی |
associate professor of applied linguistics

ایمان ایمری |
m.a. in tefl


نشانی اینترنتی http://jtls.shirazu.ac.ir/article_203_fb964d6c4e668c1c0a9b95ad99b6ad6d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات