این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۲-۱۳
عنوان فارسی
تاثیر خصوصیات رابطه منتور-منتی در رضایت از منتور: بررسی برنامه منتورینگ دانشجویی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: برنامه¬های منتورینگ در ایران به خصوص در حیطه پزشکی در سال¬های اخیر مطرح و اجرا شده است. هدف از این مطالعه، ارائه گزارشی از ارزشیابی ارتباط بین منتور و منتی در برنامه منتورینگ دانشجویی دانشکده پزشکیِ دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 97-96 است. روش بررسی: مطالعه انجام شده یک مطالعه مقطعی بوده و جامعه هدف آن دانشجویان پزشکی ورودی سال 96 هستند که در طرح منتورینگ به عنوان منتی ثبت نام کردهاند. داده¬ها از طریق پرکردن پرسشنامه محقق ساخته ،جمع¬آوری شد. نتایج: 201 نفر در ابتدای برنامه و 180 نفر نیز پرسشنامه ارزشیابی را پس از 6 ماه اجرای برنامه کامل کردند. در ویژگی¬های رابطه بین منتی_منتور¬های زن یا مرد تفاوت معناداری وجود نداشت. هرچند منتی¬های مرد بیشتر از زنان از منتور خود درخواست رابطه داشتند. ( 000/0, P=62/17X²= ) بین رضایت از منتور و حیطه¬های مختلف پیشرفت منتی ارتباط دیده شد به طوری که قدرت این ارتباط به ترتیب در مورد پیشرفت¬های درسی و سازمانی بیشترین بود .( 48/0 , r= 47/0 r=) بررسی منتی¬هایی که انتظارات آنها از منتور برآورده شده و منتی¬ هایی که انتظاراتشان برآورده نشده بود، از نظر رضایت از منتور، تفاوت معناداری را نشان نداد. (449/, p= 758/0t=). نتیجهگیری: انتظارات منتی از منتور¬ها بیشتر در زمینه¬های درسی، روانی اجتماعی و آشنایی با محیط دانشگاه و الگوسازی بود.و در ارزشیابی انجام گرفته مشخص شد که میسر گردیده و منجر به افزایش رضایت منتی از منتور نیز شده است. نتایج این مطالعه علاوه بر اینکه به اهمیت برنامه¬ریزی در این زمینه تاکید می¬کند، توجه به برآورده شدن نیاز¬های حمایتی منتی¬ها در طی برنامه را نشان می¬دهد. واژههای کلیدی: آموزش پزشکی، دانشجوی پزشکی، منتورینگ، ارتباط منتور-منتی
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Relation Between Mentor-Mentee Relationship and Mentee's Satisfaction: A Survey of Mentoring Program of Tehran University of Medical Science (TUMS).
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction Mentoring programs have been planned and executed in Iran particularly in the field of medicine. This study aims to evaluate mentor-mentee relationship in mentoring program at Faculty of Medicine of Tehran University of Medical Science in the 2017-2018 academic year. Methods: This cross sectional study was conducted on all year one medical student enrolled at TUMS in 2017 who attended in mentoring program as a mentee. Data is collected via self-designed questionnaire. Result: 210 and 180 persons answered the first and second questionnaire respectively. There was no significant relation between gender of mentor-mentee and features of relationship, although male mentees asked their mentors to visit more than female mentees. (P= 0.000, X ²= 17.62). Significant correlation has been seen between mentee's satisfaction of mentor and any different aspect of mentee's improvement, education (r=0.48) and adaptation to academic environment (r= 0.47). There is not a significant difference in mentees satisfaction between mentees who reached their expectations and mentees who did not (p= 0.758, t= 0.449). Conclusion: This study shows that planning for preparing an efficient structure for mentor-mentee relationship is important, and recommends paying more attention to support new students by introducing the mentoring program to them.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سروش نجفی نژاد | soroush najafinejad
نسترن مقبولی | nastaran Maghbouli
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-985-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-1460520.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات