این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۲۶-۳۵
عنوان فارسی
بررسی ارتباط استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با انگیزه پیشرفت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: امروزه شبکه¬های اجتماعی به یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی در جهان تبدیل شده و از شهرت فراوانی برخوردار هستند و تأثیر این شبکه¬ها بر انگیزه پیشرفت دانشجویان امری انکارناپذیر شده است، بنابراین اطلاع از میزان و دلایل استفاده کاربران از این ابزار امری ضروری به نظر می¬رسد. از این رو تحقیق حاضر با هدف بررسی ارتباط استفاده از شبکه¬های اجتماعی مجازی با انگیزه پیشرفت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی270 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال تحصیلی 96-95 با روش نمونه-گیری تصادفی طبقه¬ای مورد بررسی قرار گرفتند. داده¬ها با استفاده از فرم اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه شبکه های اجتماعی و انگیزه پیشرفت هرمنس جمع¬آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه22 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: میانگین سن شرکت¬کنندگان 22/3 ± 85/21 سال بود. میانگین آزمون انگیزه پیشرفت در نمونه¬ها 8±78 بود، که نشان داد انگیزه پیشرفت در دانشجویان بالا بوده است. این در حالی است که نتایج آزمون اسپیرمن نشان داد، بین میزان ساعت استفاده از شبکه¬های اجتماعی مجازی و انگیزه پیشرفت در دانشجویان رابطه آماری معنی¬داری وجود ندارد. اما بین ساعت مطالعه در زمان غیر از امتحان و معدل ترم گذشته با انگیزه پیشرفت تحصیلی ارتباط آماری معنی¬ داری مشاهده شد(02/0=p). نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن است که با توجه به اینکه اکثریت دانشجویان در شبکه¬های اجتماعی عضویت دارند ولی استفاده از شبکه¬های اجتماعی مجازی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان تأثیری نداشت. واژههای کلیدی: شبکه¬های اجتماعی، انگیزه پیشرفت، دانشجویان علوم پزشکی
کلیدواژههای فارسی مقاله
شبکه های اجتماعی، انگیزه پیشرفت، دانشجویان علوم پزشکی
عنوان انگلیسی
The Relationship Between Use of Social Networks With Achievement Motivation in Students of Kurdistan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: Social networks are the most important means of communication in the societies as well as in the world.social networks among students is very essential. This study was conducted to investigate the relationship between the use of social networks with the motivation of academic achievement among students of Kurdistan University of Medical Sciences. Methods: In this cross-sectional study 270 students of Kurdistan University of Medical Sciences during the academic year of 2017-18 were selected through stratified random sampling. Data were collected using demographic information form, social networks questionnaire, and Hermann's academic achievement motivation. Data was analyzed using SPSS software version 22. Result: The mean age of the participants was 21.9 ± 3.2 years. In general, the average score of motivation for progress in the samples was 78.0 ± 8.0, indicating that the motivation for academic achievement was high among students. However, the results of the Spearman test showed that there is not a significant statistical relationship between the time spent using virtual social networks and the motivation for academic achievement in students. Conclusion The results indicate that considering the majority of students are members of social networks, the use of virtual social networks did not affect students' achievement motivation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین فیضی | Hossein Feyzi
Kurdistan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کردستان
هیوا محمدی | Hiwa mohammadi
Lorestan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی لرستان
مهیلا رحمانی | Mahila Rahmani
Kurdistan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کردستان
سید مجتبی احمدی | Seyed Mojtaba Ahmadi
Shahid Beheshti University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1007-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-1460522.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات