این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۳۶-۴۵

عنوان فارسی بررسی سطح سواد سلامت الکترونیک مبتنی بر اینترنت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سواد سلامت الکترونیک مهارت‌ جست‌وجو، یافتن، درک و ارزیابی اطلاعات سلامت از منابع اطلاعات الکترونیکی و به‌کارگیری این اطلاعات برای تشخیص یا رفع اختلال بهداشتی است. هدف پژوهش بررسی میزان سواد سلامت الکترونیک دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد است. روش بررسی: در این پژوهش پیمایشی- توصیفی، تعداد 430 نمونه با استفاده از فرمول برآورد یک نسبت به عنوان حجم نمونه بدست آمده است، که از دانشکده بهداشت 115 نفر، پرستاری 110 نفر، پزشکی 93 نفر، پیراپزشکی 112 نفر به صورت تصادفی و در مدت 6 ماه از شهریور 1396 تا فروردین 97 انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع¬آوری داده‌ها نسخۀ استاندارد پرسشنامه EHEALS بود. داده‌های جمع¬آوری شده با نرم‌افزار SPSS 20 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: یافته‌ها نشان داد سطح سواد سلامت الکترونیک %45.1 دانشجویان در وضعیت متوسط، %31.6 در وضعیت خوب و%9.1 در وضعیت خیلی خوب قرار دارد. %12.3 از دانشجویان دارای وضعیت ضعیف و %1.9 در وضعیت خیلی ضعیف بودند. نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه کروسکال والیس جهت مقایسه سطح سواد سلامت الکترونیک بین دانشکده¬ها نشان¬دهندۀ عدم سطح معناداری بود (P=0.270). نتیجه‌گیری: با توجه به متوسط بودن سطح سواد سلامت الکترونیک دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد؛ اطلاع‌رسانی در زمینۀ دسترسی به اطلاعات سلامت آنلاین، قابل فهم و معتبر و آموزش ارزیابی اطلاعات سلامت تحت وب، از سوی مراجع اصلحی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در بالا رفتن سطح سواد سلامت و سواد سلامت الکترونیک افراد مؤثر خواهد بود. واژه‌های کلیدی: سواد سلامت الکترونیک، اطلاعات سلامت تحت وب، دانشجویان.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد سلامت الکترونیک، اطلاعات سلامت تحت وب، دانشجویان

عنوان انگلیسی Evaluating The Internet-Based Electronic Health Literacy Among Students of Gonabad University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Electronic health literacy is the skill to seek, find, understand and evaluate health information from electronic information sources and utilize this information to determine or resolve specific health problems. This study investigates the level of electronic health literacy in students of Gonabad University of Medical Sciences. Methods: In this descriptive research, 430 students were selected randomly.115 students were from the Faculty of Public Health, 110 from the Faculty of Nursing, 93 from Faculty of Medicineand 112 from the Faculty of Paramedicine were selected and interviwed during six months from August 2018 to March 2019. The data collection tool was the Persian version of the EHEALS questionnaire. The obtained data were analyzed using SPSS-V. 20. Result: The findings indicated that the level of electronic literacy in 45.1% of students was moderate, in 31.6% was good and in 9.1% students was very good. 12.3% of the students had poor health literacy and 1.9% had a very poor level of electronic health literacy (P=0.270). Conclusion: To improve the level of electronic health literacy of students of Gonabad University of Medical Sciences we recommend informing them about having access to online, comprehensive and validated online health information, and training them on web health information assessment  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله میثم داستانی | Meisam Dastani
Gonabad university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد

میلاد مختارزاده | Milad Mokhtarzadeh
Gonabad university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد

محدثه عیدی | Mohaddeseh Eydi
Gonabad university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد

علی دلشاد | Ali Delshad
Gonabad university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی گناباد


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-661-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-1460523.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات