این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۴۶-۵۵

عنوان فارسی بررسی عوامل اکولوژیک موثر بر تمرکز در کلاس درس از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: تمرکز یکی از اصول اساسی در انجام کارها به نحو احسن می¬باشد. یکی از مواقعی که نیاز به تمرکز فراوان دارد، سر¬کلاس درس است اکثر اوقات بر اثر تحریکات درونی و بیرونی دانشجو حواسش پرت شده و تمرکزش بر هم می‌خورد. لذا این مطالعه با هدف بررسی عوامل اکولوژیک موثر بر تمرکز در کلاس درس از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سال تحصیلی 97 انجام شد. روش بررسی: این پژوهش به صورت توصیفی-مقطعی بر¬روی 400 نفر دانشجو انجام شد. روش نمونه¬گیری تصادفی طبقه¬ای بود. ابزار جمع ¬آوری داده¬ها پرسشنامه استاندارد دو قسمتی ویژگی¬های جمعیت شناختی و عوامل اکولوژیک موثر بر تمرکز 29 سوالی بود. داده-ها با استفاده از شاخص¬های پراکندگی مرکزی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار)، تی تست مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه در نرم افزار SPSS24 تجزیه و تحلیل شد. نتایج: به ترتیب میانگین و انحراف معیار نمره نظرات دانشجویان در مورد عوامل اکولوژیک موثر بر تمرکز در کلاس درس در سه حیطه مربوط به استاد، دانشجو و محیط به ترتیب 54/1±10/2 ، 56/1±20/2 و 48/1±69/3 بدست آمد. بین میانگین نمره نظرات دانشجویان در حیطه محیط در دو جنس اختلاف آماری معناداری مشاهده شد (02/0=P). نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد با برنامه¬ریزی زمانی مناسب و برگزاری جلسات مشترک بین اساتید و دانشجویان و مسئولان امور آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و پشتیبانی و اخذ نظرات دانشجویان می توان در جهت ارتقاء شرایط اکولوژیک موثر بر تمرکز در کلاس درس¬گام موثری برداشت. واژه‌های کلیدی: اکولوژیک، کلاس درس، تمرکز، یادگیری، دانشجو  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه‌های کلیدی، اکولوژیک، کلاس درس، تمرکز، یادگیری، دانشجو

عنوان انگلیسی Ecological Factors Affecting Student Concentration in Classroom: Students' Viewpoint at Hormozgan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Environmental factors such as temepertature, humidity and light can affect learning environment and consecuently learning quality. This study aimed to investigate the ecological factors affecting concentration in the classroom from the viewpoints of students of Hormozgan University of Medical Sciences. Methods: This cross-sectional study was conducted on 400 students using stratified random sampling method. The data collection tool was a two-part standard two-part questionnaire of demographic characteristics and ecological factors influencing the concentration including 29 questions. Data were analyzed using SPSS24 software using central scatter indicators (frequency, frequency, mean and standard deviation), independent t-test and one-way ANOVA. Result: The mean and standard deviation of student's score on the ecological factors affecting concentration in the classroom in three areas related to the teacher, the student and the environment were 3.69 ± 1.48, 4.20 ± 1.56 and 3.10 ± 1.54. There was a significant difference between the mean scores of students' opinions about environmental factors in both sexes (P = 0.02). Conclusion: The results showed that, by planning and holding joint meetings between the professors, students and educational officials of Hormozgan University of Medical Sciences, effective steps canbe taken to improve the environmental conditions affecting concentration in the classrooms  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ecological, classroom, concentration, learning, student

نویسندگان مقاله آمنه مرزبان | Ameneh Marzban
shahid sadoughi university of medical sciences, Yazd, Iran
دانشگاه علوم پزشکی یزد

وحید رحمانیان | Vahid Rahmanian


مریم ایاسی | Maryam Ayasi


سمانه دلاوری | Samaneh Delavari


مهران برزگران | Mehran Barzegran



نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-983-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-1460524.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات