این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۵۶-۶۵

عنوان فارسی ارزیابی عملکرد گروه های آموزشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده‌ها
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: نظام¬های آموزشی محور توسعه¬ی هر کشوری به شمار می¬آیند. از این رو، ارزیابی عملکرد گروه¬های آموزشی به عنوان بدنه¬ی اصلی نظام¬های آموزشی یکی از مسئولیت¬های مهم مدیران و مسئولان دانشگاهی برای حفظ و یا ارتقای آموزش عالی است. لذا پژوهش حاضر با هدف ارزیابی عملکرد گروه¬های آموزشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده¬ها انجام شده است. روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی – کاربردی بوده که به صورت مقطعی عملکرد گروه¬های آموزشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد را در طی سال¬های 1391الی 1394 با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده¬ها و با نرم افزار Deap نسخه 2.1مورد ارزیابی قرار داده است. در مدل مذکور، متغییرهای ورودی تعداد دانشجویان، تعداد اعضای هیئت علمی و کارشناسان گروه و متغییرهای ستانده تعداد مقالات چاپ شده، طرح¬های پژوهشی مصوب، تعداد کتب تالیف شده، تعداد فارغ¬التحصیلان، میزان رضایت دانشجویان، میانگین معدل فارغ¬التحصیلان به عنوان شاخص¬های اصلی عملکرد در نظر گرفته شد. یافته ها: %57 از گروه¬های آموزشی (4گروه) کارا و دارای بازدهی ثابت نسبت به مقیاس ومابقی گروه¬ها (%43) دارای بازدهی کاهنده نسبت به مقیاس بودند. گروه¬های آموزشی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی -تغذیه- مهندسی بهداشت محیط نیز به عنوان الگوهای مرجع گروه¬های ناکارا مشخص شدند. نتیجه گیری: ارتقای کیفیت عملکرد دانشگاه¬ها در گرو گروه¬های آموزشی توانمند و شایسته است لذا گروه¬های آموزشی ناکارا می-بایست با الگو قراردادن گروه¬های مرجع کارا گامی موثر در راستای افزایش ستانده¬های خود و برخوردار شدن از عملکردی کارا بردارند. واژگان کلیدی: ارزیابی عملکرد، تحلیل پوششی داده¬ها، گروه¬های آموزشی، کارایی.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزیابی عملکرد،تحلیل پوششی داده ها، گروه های آموزشی، کارایی.

عنوان انگلیسی Estimation of The Efficiency of Different Academic Departments Using Data Envelopment Analysis: A Study in an Iranian Medical University
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: In every country, educational systems are regarded as the axes of development. Therefore, evaluating different academic departments as the main parts of educational systems is one of the most important responsibilities for university managers and authorities This study aimed at evaluating educational performance of all departments at the School of Health, a University of Medical Sciences using Data Envelopment Analysis technique in a time period of 2012-2015. Methods: This descriptive, cross-sectional study evaluated the performance of the School of Health departments from 2012 to 2015 using Data Envelopment Analysis technique and Deap version 2.1. Results: The study findings revealed that 57% of the academic departments were efficient and had constant returns to scale (CRS) while others (43%) had decreasing returns to scale (DRS). The Departments of Health Care Management, Nutrition, and Environmental Health were mentioned as reference groups for those inefficient ones. Conclusion: Improving the quality of universities' performance depends greatly on competent and well-organized academic departments. Thus inefficient departments should benchmark reference groups to increase their output and promote the performance. Keywords: Performance evaluation, DEA, Academic department, Efficiency.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله روح اله عسکری | Roohollah askari
Department of Health Services Management, School of Public Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
ایران، یزد، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دانشکده بهداشت، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی

سیما رفیعی | sima rafiei
Department of Health Management, School of Health, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
ایران،قزوین، دانش

محمد رنجبر | mohammad ranjbar
Department of Health Services Management, School of Public Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
ایران، یزد، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دانشکده بهداشت، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی

محسن پاکدامن | mohsen pakdaman
Department of Health Services Management, School of Public Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
ایران، یزد، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دانشکده بهداشت، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی

فاطمه سپاسه | fatemeh sepaseh
Department of Health Services Management, School of Public Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
ایران، یزد، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دانشکده بهداشت، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-962-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-1460525.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات