این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۲۵-۷۰
عنوان فارسی
تجربههای زیسته و ادراکشدهی دانشجویان مطالعه موردی یک دانشگاه ایرانی
چکیده فارسی مقاله
در چند دههی اخیر ایدئولوژی بازار باکلان روندهایی مثل کالایی شدن، تجاریسازی وکارافرینی بر آموزش عالی سایهانداز شده است و رسالتهای انتقادی دانشگاهها را به حاشیه میراند. دانشجو تا حد یک مشتری تقلیل مییابد. مدتی است که تصویر دانشجویان از دانشگاه نیز تحت تأثیر این قضایا قرار میگیرد. تحقیق حاضر باهدف بررسی ادراک زیسته شده و تجربهشدهی دانشجو از یک دانشگاه باسابقه، بزرگ و دولتی در تهران و به روش کیفی صورت پذیرفته است. پدیدارشناسی کمک میکند با معانی موجود در ذهن دانشجویان از بودن خودشان در دانشگاه تماس نزدیکتری داشته باشیم. با تعداد 25 دانشجو بهصورت هدفمند و در حد اشباع دادهها مصاحبه عمیق اکتشافی انجام گرفت. مقولات به روش «تحلیل مضمون» با اقتباس از استرابرت وکارپنتر استخراج شد. حدود 70 در صد اظهارت، تجربه منفی مشارکتکنندگان تحقیق از دانشگاه را بازتاب میدهد. نتیجه تحقیق، توصیفی سیستماتیک از ادراک زیسته شدهی دانشجو دربارهی دانشگاه ایرانی است ونشان میدهد تصویر اجتماعی دانشگاه در دل و دیدهی دانشجویان مخدوش و مناقشه آمیز شده است. دانشجویان مشارکتکننده در تحقیق به دانشگاه آمدهاند اما نهفقط با اذهان بلکه با بدنها و انواع نیازها و احساسها و شور و شوق زندگی و بازی و شادی و هویت و مشارکت و تشکیل اجتماعات و سایر آمال و آرزوهایشان. دانشگاه را نه صرفاً برای تحصیل بلکه بهمثابه یک کلوپ اجتماعی نیز میخواهند. این انتظاری است که گویا کمتر برآورده میشود. انواع گرفتاریهای مدیریتی و مالی و سیاسی مانع از این میشود که دانشگاه ایرانی موردمطالعه ما در پرورش دانشجویان توفیق لازم به دست بیاورد. حس تبعیض در این مطالعه بهوضوح در دانشجویان دیده میشود. به نظر میرسد فرهنگ شفاهی و چهره به چهره و عاطفی برای دانشجوی ایرانی همچنان مهم است. فضای دانشجویی ایران برحسب نتایج این مورد کاوی، در حال عبور از دورهی نخبهگرایی آکادمیک و حس استاد و شاگردی به معنای سنتی کلمه است. مقررات خشک حداکثری و روالهای بوروکراتیک دانشگاه در ادراک زیسته دانشجویان، بازتاب بسیار ناراحتکننده داشته است. مشارکتکنندگان در تحقیق از بیشتر درسهای عمومی زده شدهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Students Lived Experience and Perception of the University A Case Study of Iranian University
چکیده انگلیسی مقاله
in recent decades, the market ideology with megatrends such as commodification, commercialization and entrepreneurs has been shadowed on the higher education . This is marginalizing the Critical missions of universities. The student is being reduced to a customer. The image of students about university is also affected by these cases. This study was conducted using a qualitative method. The aim of this study was to evaluate the perception and lived experience of students in a big public university in Tehran. Phenomenological approach helps to close contact with meanings in the minds of students and their meanings of being at university. Exploratory in-depth interviews were conducted with 25 students as a purposive sample based on data saturation. The categories extracted by thematic analysis derived from Streubert and Carpenter. About 70 percent of utterances shows a negative experience of participants from the university. The result is a systematic description of the lived perception of the students about Iranian university. Social image of the university among the students has been flawed and has been become problematic. Students participating in the study have come to the university but not only with their minds. They have come with their bodies, all kinds of needs, feelings and passion of their lives. They have come with having a sense of the game, joy, participation, community building, identity and other aspirations. They want the university not only for education but also as a social club. This expectation seems to be less met the managerial, financial and political problems prevent Iranian university from achieving success in the development of students. Students can be seen clearly in the sense of discrimination. It seems that oral culture, face-to- face relation and emotional communication are still important for Iranian students. Iranian student space in terms of the results of this case study is going through the period of academic elitism and the traditional sense of teacher –students. The maximized rigid regulation and bureaucratic procedures of university are reflected in student lived perception in an uncomfortable state. Participants are reluctant to most of their general courses.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مقصود فراستخواه |
نشانی اینترنتی
http://www.ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1-19&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات