این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۲۱-۴۶
عنوان فارسی
نقش آموزش عالی فرامرزی در پویایی و مهاجرت نیروی انسانی متخصص
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، دریافت و فهم تجارب اساتید از تحصیل در کشورهای خارجی است؛ اینکه چه پتانسیلها و ظرفیتهایی آنها را به ماندن، ترغیب مینمود. تا بر این اساس، عوامل دافعه در کشور مبدأ نیز که موجب مهاجرت آنها میشود، شناسایی گردد. بهمنظور نیل به این هدف، از رویکرد کیفی مبتنی بر مطالعه پدیدارشناسانه با اساتید دانشگاه کردستان استفاده شد که از این جامعه، 7 استاد دانشگاه، بر اساس روش نمونهگیری هدفمند (دارای تحصیلات خارجه) انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها نیز از مصاحبه عمیق و برای تحلیل آنها از روش تحلیل تم مبتنی بر کدگذاری باز استفاده شد که درمجموع 4 تم یا طبقه کلی که دربردارنده 13 مقوله فرعیتر بود استخراج شد. یافتهها نشان داد آنچه موجبات مهاجرت را فراهم میآورد: نبود بسترهای تحقیقاتی، تنشهای سیاسی، استانداردهای اقتصادی، و جوّ سازمانی است. با استناد بر تجارب مشارکتکنندگان در پژوهش، تعهدات و تعلقات اجتماعی (تعهدات اخلاقی به خانواده و دوستان، حس میهنپرستی)، مشخصههای فرهنگی و جمعیتی کشور میزبان (تنوع نژادی و بعضاً نژادپرستی به دلیل سابقهی طولانی مهاجرپذیری آنها)؛ و علایق فردی (رضایت درونی) عواملی بودند که تصمیم به بازگشت را در آنها ایجاد مینمود. بنابراین، فراهم کردن بستر مناسب برای تحکیم پیوندهای علمی و دانشگاهی و از انزوا خارج کردن مؤسسات دانشگاهی کشور، تسهیل روند مهاجرت ایرانیان متخصص مقیم خارج از کشور به داخل کشور و تحلیل عمیق و مستمر نیازها و نظرات استادان و متخصصان میتواند در راستای کند کردن مهاجرت و معکوس کردن روند آن بسیار کارگشا باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The effect of higher education received abroad in dynamism and migration of skilled workforces
چکیده انگلیسی مقاله
the study aims to give a better understanding of the experiences of professors that have done their postgraduate studies (PhD) at the British, Australian, Russian, German, Indian, Japanese and Malaysian universities. They were asked to address capacities and potentials that have encouraged them to stay at host countries or return to their home countries, as well as proposals for solutions for the brain drain phonomenon. The total of 10 professors at university of Kurdistan were selected through purposeful sampling and typical strategy and based on theoretical saturation. To collect data, an unstructured interview was applied, and to analyze data, thematic analysis through open coding was used. Based on the collected data 4 main themes and 14 subthemes were extracted. The finding showed that research community, political tensions, economic standards and organizational environment are affecting factors that can justify the rapid migration and brain drain. The experiences of participants at this research showed that social commitments (moral responsibilities to family and friends, feelings of patriotism); population and cultural features in host countries (multiracial and racialism) and individual interests were reasons that led them to return back to their home countries. Therefore it is suggested that by taking some practical and wise actions such as reducing political tensions, initiating mutual relations between Iran and other countries, supporting international business hosting and so on this dilemma can be tackled effectively. Indeed carrying out a continuous relevant needs assessment on needs and viewpoints of professionals and university professors can be used as a proper tool.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نعمت اله عزیزی |
پرستو علیخانی |
شیر کوه محمدی | shir kooh
نشانی اینترنتی
http://www.ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1-14&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات