این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۴۷-۸۲
عنوان فارسی
تحلیل محتوایی برنامههای پنجگانه توسعه ایران با توجه به مقولههای الگوهای حکمرانی آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله
در این تحقیق به تحلیل محتوایی اسناد مرتبط با برنامههای پنجگانه توسعه با توجه به مقولههای الگوهای حکمرانی آموزش عالی پرداختهشده است. هدف این تحقیق مشخص کردن میزان توجه به مقولههای اصلی و زیر مقولههای مرتبط با هر یک از الگوهای سهگانه حکمرانی آموزش عالی است. جامعه آماری این تحقیق برنامههای پنجگانه توسعه کشور و اسناد پشتیبان آنها است. نمونه تحقیق نیز دربرگیرنده کل جامعه آماری است. معیار توصیف الگوهای سهگانه حکمرانی آموزش عالی بود. واحد تحلیل در این مطالعه، هرکدام از برنامههای توسعه و اسناد پشتیبان آنها بود و واحد ضبط عبارتها، گزارهها، جملهها و کلمات است که دربرگیرنده مضامین و مفاهیم مرتبط با مقولهها و زیر مقولههای الگوهای مختلف حکمرانی آموزش عالی است. روش پژوهش، تحلیل محتوای کمی است. در این مقاله از طریق تلفیق دیدگاههای مرتبط با الگوهای حکمرانی آموزش عالی، سه الگوی عمده در نظر گرفتهشده است که عبارت از الگوی دولتگرا، الگوی بازار محور و الگوی مبتنی بر خود حکمرانی دانشگاهیان (الگوی هومبولتی) است. در این تحقیق هرکدام از قوانین برنامههای پنجگانه توسعه کشور و اسناد پشتیبان آنها با توجه به مقوله ها و زیر مقولههای الگوهای سهگانه حکمرانی به تفکیک موردبررسی و تحلیل محتوایی قرارگرفته است. نتایج بهدستآمده بدین شرح است که در برنامه اول الگوی دولتگرا، در برنامه دوم الگوی دولتگرا و بازار محور، در برنامه سوم و چهارم الگوی هومبولتی و در برنامه پنجم مقولهها و زیر مقولههای الگوی بازار گرا از کمیت بیشتری برخوردار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Content analysis of Iran’s five developmental programs according to higher education governance patterns
چکیده انگلیسی مقاله
in this study, a content analysis of documents related to the five development plans with regard to issues of higher education governance pattern has been investigated. The purpose of this study was to determine the amount of attention to the categories and sub-categories associated with each of the three patterns of higher education governance. The research population includes the country’s five developmental programs and their supporting documents. The sample of the study includes a total population. Describing standard are the three patterns of higher education governance. The unit of analysis in this study is each of the country’s developmental programs and their supporting documentation and the unit of recording are statements, propositions, sentences and words that contain themes and concepts related to the categories and sub-categories of higher education governance patterns. The research method is quantitative content analysis. In this paper, by combining insights related to higher education governance patterns, three patterns were considered which are state-centered pattern, market-oriented pattern and academic self governance pattern (Humboldt pattern). In this study, each of the five development plans and their supporting documents have been separately investigated and content analyzed according to the higher education three patterns of governance. The results indicate that in the first program, state-centered pattern, in the second program, the state-centered pattern and market oriented pattern, in the third and fourth program the Humboldt pattern and in the fifth program, categories and subcategories of market-oriented pattern are more quantitatively dominant.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احمد فتح الهی |
محمد یمنی دوزی سرخابی | yamani douzi sorkhabi
زهرا صباغیان |
مقصود فراستخواه |
محمود قاضی طباطبایی | ghazi tabatabaei
نشانی اینترنتی
http://www.ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1-15&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات