این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آموزش عالی ایران، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۸۳-۱۰۶

عنوان فارسی موانع تجاری‌سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی در رشته‌های علوم پایه دانشگاه‌های تهران
چکیده فارسی مقاله با توجه به عصر اقتصاد­ دانش­بنیان و انقلاب دوم آکادمیک هدف این پژوهش شناسایی و بررسی موانع تجاری‌سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی است. رویکرد این پژوهش ترکیبی و روش آن کمی – کیفی است. در بخش کیفی با تحلیل تماتیک تم‌های اصلی استخراج‌شده است. در بخش کمی روش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری بخش کمی دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری مدیریت تکنولوژی تهران که 160 نفر آن‌ها انتخاب شده‌اند. گرد­آوری اطلاعات به‌وسیله دو پرسش­نامه­ که ضریب پایایی آن‌ها با آلفای کرانباخ به ترتیب.891/. و 804/. به‌دست‌آمده‌اند. در این پژوهش موانع تجاری­سازی با ابعاد شش­گانه­اش یعنی ساختار دانشگاه‌ها، فرهنگ سازمانی دانشگاه­ها، سیاست­گذاری و راهبرد سازی دانشگاه­ها، توسعه اقتصادی و صنعتی، ساختار سیاسی – حقوقی و اداری کشور و ساختار اجتماعی – فرهنگی کشور مورد اندازه­گیری قرار گرفت. با تحلیل عامل تأییدی میزان تجاری‌سازی و تحلیل عامل تأییدی و اکتشافی موانع تجاری­سازی تحلیل شده است درنتیجه مسیرها (فرضیه‌ها) ی تأثیر ساختار دانشگاه‌ها، توسعه اقتصادی – صنعتی کشور، ساختار اجتماعی – فرهنگی کشور، ساختار سیاسی – حقوقی و اداری کشور بر میزان تجاری‌سازی تأییدشده‌اند و دیگر متغیرها رد شده‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تجاری‌سازی، تحقیقات، علوم پایه، موانع

عنوان انگلیسی A survey of commercialization barriers of university research results in different majors of fundamental sciences presented in universities of Tehran
چکیده انگلیسی مقاله onsidering the Knowledge - based economy, the aim of this study is to identify and investigate obstacles to commercialization of academic research results. The approachability to this research is a mixture - making, combines quantitative - qualitative method. In the qualitative phase main themes, extracted by thematic method. Quantitative method is descriptive and it is a kind of correlation. The population of a quantitative phase is all 275 MS and Ph.D. students of technology 160 of whom were selected by Cluster Sampling. Data are collected by two questionnaires which their coefficient Cronbach's alphabet reliability both are 0.891 and 0.908 respectively. Barriers of university research results with its six aspects, have been determined: the university's structure, organizational culture of universities, policy and strategy of universities, economic and industrial development, political and administrative structure of the country and socio - cultural structure of the country. Commercialization barriers have been determined by confirmatory and exploratory factor analysis and analysis rate of commercialization by confirmatory factor. The results obtained from the analysis of the hypothesis are: The hypothesis related to: university's structure, economic and industrial development, political and administrative structure of the country and socio – cultural hypo these shave been approved and other hypotheses have been rejected.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله commercialization, research, basic science, barriers

نویسندگان مقاله منصور پرندی |


محمد قهرمانی |


محمود ابوالقاسمی |


مقصود فراستخواه |



نشانی اینترنتی http://www.ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1-16&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات