این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
رهیافت
، جلد ۲۶، شماره ۶۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بازبینی برنامه درسی رشتههای مهندسی برای توسعه فناوری
چکیده فارسی مقاله
ایجاد ارتباط میان بخشهای دانشگاهی و صنعتی از مهمترین موضوعات سیاستگذاری نوآوری در چارچوب نظام ملی نوآوری در کشورهای مختلف توسعهیافته و در حال توسعه است و نقش دانشگاهها در مدیریت و برنامهریزی کشورها در حال تغییر است. هدف اصلی دانشگاههای نسل اول بر آموزش مستقیم بنا شده است، دانشگاههای نسل دوم (در حال حاضر) برمبنای آموزش مبتنی بر پژوهش و آموزش برای انجام پژوهش تغییر یافتهاند. در نسل سوم دانشگاهها، همزمان با آموزش نیروی انسانی برای تولید علم و توسعه فناوری در حل مسائل و مشکلات رایج، تولید کار و ثروتآفرینی نیز در اهداف و برنامههایشان قرار خواهد گرفت. در نسل چهارم دانشگاهها اضافه بر وظایف نسل سوم باید به سمت تربیت خلاق و نوآور و خلاقیت و نوآوری حرکت کنند. برنامههای آموزش مهندسی در اوایل قرن بیستم میلادی بیشتر تجربهها و مهارتهای عملی را به دانشجویان عرضه میکردند، ولی با پیشرفتهای علمی و گسترش دانش فنی و ابداع روشهای تحلیلی و محاسباتی و با بهکارگیری ابزارهای دقیق و سریع محاسباتی، آموزش مهندسی به سمت علوم مهندسی گرایش پیدا کرد. از دهه 1990 تغییراتی در آموزش مهندسی در دنیا در مسیر بهینهسازی فرایندها و کاهش هزینههای تولید رخ داده است. با پیشرفت علم و فناوری و جهانی شدن آموزش مهندسی، ضرورت بازنگری مستمر در اهداف، ساختارها و روشهای نوین نظام آموزش مهندسی متناسب با نیازهای کشور در همراهی با تحولات جهانی بیش از پیش احساس میشود. این مقاله در ابتدا به بررسی تعاریف، وضعیت و جایگاه جهانی ایران در فناوری پرداخته و سپس دروس مورد نیاز برای تربیت نیروی انسانی در توسعه فناوری در کشور بررسی و با مطالعه و بازبینی برنامههای درسی دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد در پنج رشته مهندسی منتخب و مؤثرتر به عنوان مطالعه موردی و نمونه، شامل مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی صنایع، مهندسی شیمی و مهندسی پلیمر، برای توانمندسازی دانشجویان مهندسی کمبودهای موجود بررسی میشود. در مرحله بعد، رشتههای کارشناسی و کارشناسی ارشد و بینرشتهای با ارتباط بیشتر با فناوری مطالعه میشوند. سپس راههای تقویت ارتباط مؤثرتر صنعت با دانشگاه برای آموزش مفیدتر و مؤثرتر فناوری در رشتههای مهندسی بررسی و در پایان نیز به افزایش توانایی اعضای هیأت علمی در توسعه فناوری پرداخته میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Engineering Programs Revision for Technology Development
چکیده انگلیسی مقاله
Creating linkages between academic and industrial sectors is one of the most important concerns in innovative policy-making within the framework of national innovation system in different developed and developing countries and the role of universities in management and planning of the countries is changing.The first generation universities' main objective was established based on direct instruction. The objective of second generation universities (currently) is changed to research-based education and training for performing research. In the third generation universities, along with training of human resources to create science and develop technology in order to resolve common issues and problems, entrepreneurship and wealth creation will be also included in their aims and plans. In addition to the duties of the third generation universities, the fourth generation universities should move toward creative and innovative education and creativity and innovation. In the early twentieth century, engineering education programs mostly had provided students with practical skills and experiences. But with advances in science and development in technical knowledge and creation of analytical and computational methods and the employment of fast and accurate computational tools, engineering education has tend toward engineering sciences. Since the 1990s, some changes on the path of optimizing the processes and reducing production costs have been occurred. Since the advancement of science and technology and globalization of engineering education, correspond with international developments, the continuous revision of objectives, structures and modern methods of engineering education system tailored to the needs of the country, more and more has become a matter of necessity. First, the paper discusses the definitions and status and global standing of Iran in the area of technology. Subsequently, it reviews the required courses in order to train human resources for technology development in the country. Afterward, by studying and reviewing the undergraduate and postgraduate programs curricula in five selected and more effective engineering majors including Mechanical Engineering, Electrical Engineering, Industrial Engineering, Chemical Engineering and Polymer Engineering as a case study and sample and to empower engineering students, the current shortcomings will be discussed.The next part studies the undergraduate, graduate and interdisciplinary majors which are more related to the area of technology. Afterward, the paper discusses the more effective options to amplify the linkages between university and industrial sectors in order to enrich the technology training in the engineering majors. At last, boosting the ability of faculty members in the development of technology will be discussed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13589_9e049b462cc32bbcdf5764508a7814e7.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/845/article-845-1461384.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات