این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رهیافت
، جلد ۲۴، شماره ۵۷، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
گذر پارادایمی از پژوهشهای کمّی به پژوهشهای کیفّی در علوم انسانی
چکیده فارسی مقاله
امروزه در همه علوم شاهد شتاب علمی بالا هستیم؛ پیشرفتهای علمی خود مرهون روشهای علمی پژوهش هستند. امّا خودِ روشهای پژوهش نیز تغییرات و پیشرفتهای بسیاری داشتهاند. هدف از این پژوهش این است که پاردایمهای رایج و روشهای پژوهش کیفّی همراه با معیارهای ارزیابی کیفی آنها مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا اعتقاد بر این است که انجام پژوهشهای کیفّی به توسعه مبنای دانش جامع و سالمتر در حوزه علوم انسانی کمک خواهد کرد. درک مبانی نظری و فلسفی پژوهش کیفّی میتواند پژوهشگران حوزه علوم انسانی را تشویق به ارزیابی و استفاده از روش کیفّی به منظور تحت تأثیر قرار دادن عملکرد خودشان کند؛ این امر برای برخی ممکن است شامل یک تغییر الگو در تفکر باشد. به همین منظور، مبانی دو پارادایم رایج علمی یعنی اثباتگرایی/ فرااثباتگرایی و تفسیری مطرح شد. سپس ارتباط مبانی پارادایمی و روششناسی ارائه شد. روششناسیهای متداول در پژوهش کیفّی، یعنی نظریه داده بنیاد، مطالعه موردی، پدیدارشناسی، قومنگاری و داستانسرایی مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه روشهای جمعآوری دادهها شامل مصاحبه فردی، گروههای کانونی، مشاهده و تحلیل اسناد بیان شدند. در نهایت، راهبردهای افزایش کیفیّت پژوهش کیفّی مورد بررسی قرار گرفت و با راهبردهای پژوهش کمّی مقایسه شدند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Paradigmatic Transition from Quantitative Research to Qualitative Research in Humanities
چکیده انگلیسی مقاله
Recent years have witnessed accelerated scientific progress in all scientific fields. The scientific advances are the results of scientific researches. But research methods are also experiencing a lot of changes and improvements. The purpose of this research is to give consideration to the qualitative research methods and common paradigms with their qualitative evaluation criteria; because it is believed that the development of quality research will help to develop comprehensive knowledge in the field of humanities. Theoretical and philosophical understanding of qualitative research can encourage humanities scholars to evaluate and use the qualitative methods in order to influence on their performances. This may involve a paradigm shift in thinking for some people. For this purpose, the fundamental principles of two common scientific paradigms namely positivism/post positivism and interpretive paradigm are raised. Then, the relationship of paradigmatic foundations and methodology are presented. Common methodologies in qualitative research, such as, grounded theory, case studies, phenomenology, ethnography and narration are studied. In what follows, data collection methods including individual interviews, focus groups, observation and document analysis are explained. Finally, the strategies of increasing the quality of qualitative research are examined and then compared with the quantity research strategies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرتضی مرادی |
عضو هیأت علمی و استادیار گروه مدیریت دانشگاه پیام نور
نشانی اینترنتی
http://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13560_805404a10be54b7b096f7ae2b63c945e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/845/article-845-1461431.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات