این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
رهیافت
، جلد ۲۲، شماره ۵۰، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تقویت قابلیت نوآوری و یادگیری: سیاستی برای همگرایی توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
چهارچوبهای موجود در سیاستگذاری علم و فناوری دارای رویکردی محدود است و در انتخاب اهداف، ابزاریهای اجرا و ارزیابی پیامدهای اجرای سیاستها تنها به رشد اقتصادی توجه میکنند. این نگرش محدود نسبت به سیاست علم و فناوری باعث شده که اثرات اجتماعی این سیاستها کمتر مورد توجه قرار گیرد و اغلب پژوهشهای موجود در این حوزه به گسترش مفاهیم مربوط به نقش علم و فناوری در توسعه اقتصادی بپردازند. این ضعف توجه در حالی رخ میدهد که دغدغههای اجتماعی از جمله نابرابری از مهمترین چالشهای کشورهای در حال توسعه است و صرف توجه به رشد اقتصادی بدون رفع مسائل اجتماعی تهای منجر به افزایش شکافهای اجتماعی خواهد شد. این مقاله در ابتدا به تحلیل اثرات اجتماعی سیاستهای علم و فناوری میپردازد و راه حلهای مختلف پیشنهاد شده در این حوزه برای رفع دغدغههای اجتماعی و به ویژه کاهش نابرابری را بررسی مینماید. در ادامه، از میان راهحلهای ارائه شده، روش تقویت قابلیتهای یادگیری و نوآوری انتخاب شد و چگونگی تأثیر آن بر گسترش همزمان نوآوری و عدالت اجتماعی تبیین شده است. در ادامه، استخراج شاخصی برای اندازهگیری قابلیت نوآوری- یادگیری معرفی و مقدار آن برای کشورهای مختلف مورد محاسبه قرار گرفته است. سپس توسط مقادیر استخراج شده برای این شاخص، رابطه مستقیم تقویت قابلیت نوآوری- یادگیری با کاهش نابرابری نشان داده شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سیاست علم وفناوری، نابرابری، قابلیت یادگیری، قابلیت نوآوری،
عنوان انگلیسی
Strengthening the ability to innovate and learn: a policy for the convergence of economic development and social justice
چکیده انگلیسی مقاله
---
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا ابوالحسنی |
دانشجوی دکترای سیاست گذاری علم و فناوری، دانشگاه تربیت مدرس
نشانی اینترنتی
http://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13517_e41fb1ca3033cf21b0df66e5c8528b4b.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/845/article-845-1461459.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات