این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
رهیافت
، جلد ۱۱، شماره ۲۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
روانشناسی رشد خلاقیت و ارتباط آن با شخصیت و هوش
چکیده فارسی مقاله
خلاقیت یکی از جالبترین و پرثمرترین کنشوریهای ذهن انسان است که در مقام مقایسه با سایر توانشهای ذهنی مطالعات اندکی دربارۀ آن صورت گرفته است. گیلفورد کلید خلاقیت را در «تفکر واگرا» میداند تفکری که دامنۀ وسیعی از بدیهای مختلف را با خلق راهحلهای بسیار بدیع و اصیل دربرمیگیرد. گاردنر خلاقیت را عالیترین سطح کنشوری ذهن انسان در هریکم از حیطههای هفتگانۀ هوش میداند. استرنبرگ به نقش نوتوجیهی در خلاقیت اهمیت می دهد. او با ارائه یک مدلی سهوجهی از ساختار هوش معتقد است، افرادی که خود را به سرعت با محرکهای نو تطبیق داده و راهحلهای تازه را ترجیح میدهند از خلاقیت بیشتری برخوردارند. هوش و خلاقیت دو فرایند متفاوت از فعالیتهای ذهنی هستند که به نحو نسبتاً ضعیفی با یکدیگر مرتبطاند. هوش سرشار متضمن برای ایجاد خلاقیت در فرد نیست ولی هوش کمتر از حد متوسط به منزلۀ عاملی بازدارنده در تولید خلاقیت مداخله میکند. استقلال، اعتماد به نفس و غیرهمنوایی با گروه، تحمل و انعطافپذیری نسبت به مسائل پیچیده و امور مبهم، تخیل عالی و به کارگیری اصول مجرد و انتزاعی در حل مسائل از ویژگیهای شخصیت افراد خلاق است. خلاقیت و سن با هم در رابطهاند و نقطۀ مشترک ارتباط این دو، احتمالاً عامل تجربه و کسب معلومات است. دستکم در شرایط فعلی نمیتوان سیر تحولی خلاقیت را با عرضۀ یک جدول زمانبندی شده پیشبینی کرد؛ ولی به نظر میرسد که شکوفاترین دورۀ رشد خلاقیت سالهای اولیه دورۀ بزرگسالی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
-
چکیده انگلیسی مقاله
-
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رضا تسبیح سازان |
-
نشانی اینترنتی
http://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13312_ba9f86351d4fff61dc773ec0eb90fbe8.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/845/article-845-1461672.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات