این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
سیاست علم و فناوری
، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۳۳-۴۳
عنوان فارسی
الگوی بینالمللی شدن آموزش عالی از منظر سیاست فرهنگی
چکیده فارسی مقاله
بینالمللی شدن آموزش عالی یکی از موضوعاتی است که توجه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در ایران را به خود جلب کرده است. آنها در تلاش هستند با اتخاذ تدابیر و سیاستهایی، از مزایا و امتیازات این روند برای توسعه ظرفیتهای علمی خود استفاده نمایند. هماکنون از منظرهای مختلفی این موضوع مورد توجه سیاستگذاران عرصه نظام آموزشی کشور قرار دارد. هدف این مقاله ارائه الگویی است که بینالمللی شدن را به عنوان یک سیاست فرهنگی مورد توجه قرار میدهد. برای حصول این هدف، از روش تحقیق کیفی از نوع توصیفی-اکتشافی استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل مدیران بینالملل دانشگاهها و صاحبنظران حوزه بینالمللی شدن آموزش عالی کشور بوده است که با استفاده از روش نمونهگیری راهبردی و هدفمند، سیزده نفر به عنوان مشارکتکنندگان در پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمهساختاریافته و روش تحلیل دادهها هم تحلیل محتوای استقرایی از نوع تحلیل مضامین بوده است. برای اطمینان از روایی دادههای پژوهش، از دو روش بازبینی توسط مشارکتکنندگان و بازبینی توسط اساتید و متخصصان آموزش عالی استفاده شد. نهایتاً از 130 کد باز استخراجشده از مصاحبهها، مطالعه الگویی چهاربُعدی را بازنمایی میکند که ابعاد آن عبارتند از: مقوله حکمرانی، محیط بینالملل، محیط داخلی (فرهنگ ملّی) و همچنین دانشگاهها و مراکز آموزش عالی که برای هر مورد میبایست سیاستهای مناسبی اتخاذ شود. کلیدواژهها: آموزش عالی، بینالمللی شدن، سیاستگذاری، سیاست فرهنگی برای استنادات بعدی به این مقاله، قالب زیر به نویسندگان محترم مقالات پیشنهاد میشود: Nikbin, M., Zaker-salehi, G., & Mahozi, R. (2017). The Model of Internationalization of Higher Education from Cultural Policy Perspective. Journal of Science & Technology Policy, 9(3), 45-60. {In Persian}.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش عالی، بینالمللی شدن، سیاستگذاری، سیاست فرهنگی،
عنوان انگلیسی
The Model of Internationalization of Higher Education from Cultural Policy Perspective
چکیده انگلیسی مقاله
Internationalization of higher education is one of the issues that attracted the attention of universities and higher education institutions in Iran. They are trying to use the benefits and advantages of this process to develop their scientific capacities through the policies that they adopt. Nowadays, this issue is interested to policy makers in the country's education system from different perspectives. The purpose of this article is to present a model that considers internationalization as a cultural policy. To achieve this goal, a qualitative descriptive-exploratory method has been used. The research population includes international managers of universities and experts in the field of internationalization of higher education in the country. Using a stratified sampling method, thirteen individuals were selected as the participants of the study. The research tool, semi-structured interview and data analysis method were inductive content analysis of the type of analysis of the content. To ensure the validity of the research data, two methods were reviewed by the collaborators in the research and review by professors and higher education professionals. Out of 130 open source extracts from interviews, the findings of this study represent a four-dimensional model whose dimensions are: governance, the international environment, the domestic environment (national culture) and universities and higher education institutions. In each case, there should be good policies adopt. Keywords: Higher Education, Internationalization, Policy Making, Cultural Policy
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد نیک بین |
غلامرضا ذاکر صالحی |
-
رضا ماحوزی |
نشانی اینترنتی
http://jstp.nrisp.ac.ir/article_12986_e1f9708ed803cb1fb938313466e5e5d6.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/920/article-920-1462249.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات