این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
سیاست علم و فناوری
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱-۲۰
عنوان فارسی
تدوین الگوی چندوجهی ارزیابی توسعه علوم انسانی
چکیده فارسی مقاله
نداشتن الگوی اختصاصی برای ارزیابی علوم انسانی و استفاده از شاخصهای مشترک علوم طبیعی و مهندسی برای ممیزی این حوزه موجب انتقاد محققان، ناکارآمدی سنجشهای صورتگرفته و ارائه تفاسیر غیردقیق از وضعیت علوم انسانی در کشور شده است. هدف این مقاله ساختن یک مدل مفهومی و پیشنهاد الگوی چندوجهی برای ارزیابی توسعه علوم انسانی است. با مرور پیشینهای که به سرشت، ویژگیها و نقشهای علوم انسانی در بخشهای مختلف جامعه پرداختهاند و با رویکردی تلفیقی، چارچوب انواع چهارگانه علوم اجتماعی بوروی را به علوم انسانی توسعه داده و از ترکیب انواع علوم انسانی شامل علوم انسانی حرفهای، انتقادی، سیاستی و حوزه عمومی و نیز انواع مشارکتهای ضروری اصحاب علوم انسانی شامل مشارکت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، مشارکت در تولید دانش و ساختن شبکههای شناختی، مدلی تحلیلی به دست آمده است. سپس مدل فوقالذکر با استفاده از روش ترکیبی شامل تحلیل اسنادی مصاحبه کیفی نیمه ساختاریافته، تکمیل و در نهایت بر مبنای مدل حاصله و با الهام گرفتن از آئیننامه فعلی ارتقاء اعضاء هیأتعلمی، الگوی پیشنهادی ارزیابی فعالیتهای اصحاب علوم انسانی ارائه شد. لحاظ چهار وجه برای این الگو، امکان طراحی شاخصی مشترک برای علوم انسانی از طریق تخصیص ضرایب اهمیت متفاوت بنا به ماهیت و کارکردهای خاص هر رشته در عین توجه به تفاوتهای درون علوم انسانی را فراهم میکند. این الگو شامل پنج بُعد اصلی در وجوه چهارگانه مفروض برای علوم انسانی است که عبارتند از آموزش (بُعد اول) شامل دو بخش آموزش برای جامعه و آموزش دانشگاهی، پژوهش (بُعد دوم) شامل سه بخش پژوهش آموزشی، پژوهش دانشگاهی و پژوهش برای جامعه، مشاوره و خدمات دانشگاهی و اجتماعی (بُعد سوم) شامل مشاوره و خدمات مردممدار، مشاورهها و خدمات سیاستی و خدمات دانشگاهی و مشارکت در اجتماعات و انجمنهای علمی (بُعد چهارم) و در نهایت یادگیری (بُعد پنجم).
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Compilation of Multidimensional Model for Evaluation of Humanities and Social Science’ Development
چکیده انگلیسی مقاله
Currently social sciences and humanities are evaluated by the same model and indicator with natural and engineering sciences and there is no specific model for it's evaluation and this made lots of criticisms between scholars and researchers in these fields, deficiency of evaluations and misinterpretation of social sciences and humanities' situation in Iran. Because of this necessity, aim of this paper is making a conceptual model and suggesting a multi-dimensional model for evaluating of social sciences and humanities. So with review of literature of roles of humanities and social sciences and choossing integrated approach and developing Burowoy's 4 kind of sociology to 4 kinds of social sciences and humanities we came to a primary model and then correct it with using multiple research methods including content analysis of Iran and other countries 's experiences and qualitative interview with 35 faculty members and research fellow by targeted sampling in 18 different disciplines in this field and finally having current upgrade instruction of faculty members and research fellows in mind, we propose the multidimensional model of evaluation of social sciences and humanities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدامین قانعی راد |
استاد گروه پژوهشی علم و جامعه، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
مریم محمودی |
دانشجوی دکتری جامعهشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد و پژوهشگر پژوهشکده مطالعات فناوری
حسین ابراهیم آبادی |
دانشیار آموزش الکترونیکی و روانشناسی تربیتی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
نشانی اینترنتی
http://jstp.nrisp.ac.ir/article_12975_19f964e925a02c2478632fd9c91fb7f7.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/920/article-920-1462266.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات