این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
سیاست علم و فناوری
، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۲۵-۳۸
عنوان فارسی
ارائه الگوی شایستگی اعضاء هیات علمی در تعاملات بین المللی: یک مطالعه پدیدارشناسانه
چکیده فارسی مقاله
اعضاء هیات علمی به عنوان یکی از مهم ترین سرمایه های انسانی هر دانشگاه نقش مهمی در عرصه تعاملات بین المللی دارند و زمانی می توانند در ایفاء این نقش موثرتر عمل کنند که از شایستگی های لازم برای آن برخوردار باشند. هدف مقاله حاضر ارائه الگوی شایستگی اعضاء هیات علمی در تعاملات بین المللی است و برای نیل به این هدف، از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل صاحب نظران حوزه آموزش عالی کشور بوده که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تعداد 21 نفر به عنوان مشارکت کنندگان در پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته و روش تحلیل داده ها، تحلیل محتوا استقرایی بود. برای حصول اطمینان از روایی داده های پژوهش، از دو روش بازبینی توسط مشارکت کنندگان در پژوهش و بازبینی توسط همکاران استفاده شد. یافته ها نشان داد که الگوی مفهومی شایستگی اعضاء هیات علمی در تعاملات بین المللی را می توان در شش مقوله شایستگی تعریف کرد که عبارتند از: شایستگی علمی، شایستگی حرفه ای، شایستگی ارتباطی، شایستگی میان فرهنگی، شایستگی فراشناختی و شایستگی فکری.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شایستگی، تعاملات بین المللی، اعضاء هیأت علمی، الگوی شایستگی،
عنوان انگلیسی
Presenting a Pattern for Faculty Members’ Competency in the International Engagements: a Phenomenological Study
چکیده انگلیسی مقاله
Faculty members as one of the crucial human capitals each university, can play an important role for this purpose. And when, a faculty can play a more effective role in the international engagements that he has the necessary competencies in this filed. Thus, the purpose of present research was the presenting a pattern for faculty members' competency in the international engagements.To achieve the purpose, the qualitative approach through phenomenological method was used. The statistical populations were included experts in field of higher education in Iran, which selected 21 people as participants in the research by purposive sampling. The research instrument was semi–structured interview and also, data analyses method was qualitative inductive content analysis. Validity was confirmed through techniques such as member checking, and peer checking. Findings showed that conceptual pattern of faculty members' competency in the international engagements included six competencies; scientific, professional, communicational, cross-cultural, metacognitive and intellectual.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محسن نظرزاده زارع |
جواد پورکریمی |
خدایار ابیلی |
غلامرضا ذاکر صالحی |
نشانی اینترنتی
http://jstp.nrisp.ac.ir/article_12960_5e58b702a06f9db65e80409849c81b24.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/920/article-920-1462277.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات