این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
سیاست علم و فناوری
، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۱-۱۷
عنوان فارسی
طراحی مدلی برای ارزیابی فناوری در گستره شبکه زنجیره تأمین یک بنگاه مادر
چکیده فارسی مقاله
ارزیابی فناوری یکی از مؤلفههای اصلی مدیریت فناوری و دربرگیرنده فرآیندی است که بر اساس آن بنگاهها پس از شناسایی فناوریها، میزان جذابیت آنها و توانمندی و قابلیتهای خود در آن فناوریها را ارزیابی میکنند. یکی از کاربردهای مهم این مقوله، بکارگیری نتایج ارزیابی فناوری در تدوین راهبرد فناوری و تعیین اولویتهای سرمایهگذاری است. مدلهایی که تاکنون در حوزه ارزیابی فناوری توسعه داده شدهاند همگی به موضوع ارزیابی یک فناوری خاص در سطح یک بنگاه تمرکز داشتهاند. این در حالی است که در بیرون از مرزهای بنگاه و در سطح زنجیره تأمین، معمولاً با مجموعهای از فناوریهای به هم پیوسته روبهرو هستیم که با محصولات/فناوریهای درون بنگاه ارتباط داشته و تصمیمات بنگاه را متأثر میکنند. بنابراین تصمیمگیری در مورد توسعه یا بکارگیری یک فناوری جدید در محصولات بنگاه مادر، بدون توجه به جذابیت آن برای تأمینکنندگان و توانمندی ایشان در محقق ساختن این هدف امکانپذیر نخواهد بود. مقاله حاضر در پاسخ به این خلاء نظری به ارائه مدلی پرداختهاند که ارزیابی فناوری را در بنگاههای مادر دارای زنجیره تأمین گسترده (با توجه به نظرات و توانمندیهای تأمینکنندگان) امکانپذیر میسازد. در این مقاله از یک رویکرد کیفی به عنوان روش تحقیق استفاده شده است. دادهها از طریق انجام مصاحبههای عمیق اکتشافی با خبرگان (که به صورت هدفمند از صنعت خودروسازی ایران انتخاب شدهاند) جمعآوری شده است. دادههای جمعآوری شده با استفاده از روش تحلیل تم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و بر اساس یافتههای تحقیق اقدام به طراحی مدل شده است. در مرحله بعدی نیز اعتبار مدل طراحیشده با استفاده از روش گروه کانونی مورد تأیید قرار گرفته و نهایتاً در قالب دو فقره تجربه صنعتی مختلف صحهگذاری شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Conceptual Model for Technology Evaluation at Corporate Level Regarding Supply Chain Motives and Capabilities
چکیده انگلیسی مقاله
Technology evaluation is one of the main funtions of technology management in all corporations. It contains the assessment of product and/or process technologies' attractiveness as well as the firms' technological capabilities. The result of technology evaluation is normally used for technology strategy formulation. Despite the importance of technology strategy at corporate level which includes investment priorities of corporation, its subsidiaries and the supplier's network in the field of technology, almost all of technology evaluation models and frameworks are designed for single companies and don't consider the situation of suppliers. However, the motives and capabilities of supply chain regarding the development/acquisition and implementation of new technology in the end product should be taken into account by corporations. Otherwise, new product development process at corporate level might fail or become successful in term of time and cost. In this paper, we propose a conceptual model for evaluation of technologies which integrates corporation and it suppliers' motives and capabilities regarding a specific technology. By reviewing the literature, interviewing experts from automative industry and then using thematic analysis method, the first draft of proposed model is conceived. The model is subsequently verificated and validated through a focus group. Finally, the applicability of model is confirmed via two case studies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدرضا آراستی |
احمد کریمپور کلو |
بزرگمهر فیروزفر |
نشانی اینترنتی
http://jstp.nrisp.ac.ir/article_12940_a9c33fce9ba9ce621040cf4170ed064b.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/920/article-920-1462298.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات