این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
سیاست علم و فناوری
، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۱-۱۵
عنوان فارسی
شناسایی و تبیین عوامل تعیین کننده در تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی با استفاده از الگوی سه شاخگی
چکیده فارسی مقاله
تحولات در محیطهای دانشگاهی باعث شده که نگرش سنتی به دانشگاهها بهعنوان تولید کننده دانش مورد تجدید نظر قرار گیرد. در نگرش جدید، دانشگاهها در تبدیل دستاوردهای تحقیقاتی خود به عوامل فراهمکننده رشد اقتصادی، ثروت جامعه و رفاه عمومی مسئولیت بیشتری دارند و بایستی تلاشهای زیادی جهت انتقال و بکارگیری دانش در بخشهای اقتصادی، اجتماعی و صنعت انجام دهند. از این تلاشها که بهعنوان تجاریسازی نتایج تحقیقات تعبیر شده، به صورت یکی از ماموریتها و کارکردهای اصلی دانشگاهها در کنار آموزش و پژوهش مورد پذیرش قرار گرفته است. در این راستا، بررسی و شناسایی عوامل موثر بر تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی بهعنوان هدف مطالعه حاضر تعریف شده و انتظار میرود با تحقق هدف مذکور بتوان بخشی از یک مساله واقعی دانشگاهها را حل نمود. روش مطالعه با توجه به گزارههای تحقیق، از نوع توصیفی و کیفی بوده که در دو مرحلۀ کتابخانه ای و با استفاده از روش دلفی و مراجعه به 25 نفر از خبرگان دانشگاهی و دستاندرکاران اجرایی حوزۀ تجاریسازی انجام گرفته است. در مرحله اول و با مرور و مطالعه پیشینه با رویکرد اکتشافی و تطبیقی، مهمترین عوامل شکلدهنده و زمینهساز برای تحقق تجاریسازی شناسایی و بر اساس ویژگیهای هر مولفه/ متغیر در قالب الگوی سه شاخگی طبقهبندی گردید. با ترکیب متغیرها و ایجاد سه بًعد زمینهای، محتوایی و ساختاری چارچوب مفهومی تحقیق طراحی و سپس با استفاده از روش دلفی و مراجعه به خبرگان در طی سه دور، ضرورت هر یک از مولفههای مدل استخراج شده برای تجاری شدن تحقیقات دانشگاهی بررسی گردید. پس از اعتباربخشی ساختار مدل و کسب اطمینان از هماهنگی درونی آن با مراجعه به صاحبنظران، مدل نهایی تحقیق ارائه شد. بر اساس یافتههای این پژوهش و در ضمن مراحل سهگانه فرایند دلفی و پس از حذف مولفه های با میانگین کمتر از عدد 4 در طیف لیکرت، تعداد 10 مولفه زمینه ای، 9 مولفه ساختاری و 10 مولفه محتوایی تاثیرگذار بر تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی با ضریب کندال 804/0=W مورد توافق و اجماع صاحبنظران قرار گرفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Identify and Explanation the Factors that Affects in Commercialization of University Research Using Triangulation Model
چکیده انگلیسی مقاله
Changes in the economic and social environments caused the traditional approach to universities and research centers as the producers of knowledge to be revised and a new approach to be configured. In this approach, the universities are more responsible for turning their research achievements into the factors of economic growth, prosperity and society wealth and should make more attempts to transfer and employ knowledge in economic, social and industrial areas so as to be interpreted as the commercialization of research results and accepted as one of the main missions and functions of universities besides the education and research. Lack of a comprehensive and integrated framework for the commercialization of research findings in universities and research centers was the salient issue identified in the literature. Presenting a conceptual model in response to the question "how to commercialize research results", it is expected to solve a real problem of universities and research centers and it answers the theoretical gaps in this study field. This paper probes for a comprehensive conceptual framework with an exploratory study and comparative to identify the most important factors which form the background to achieve commercialization and classification of factors on the basis of the characteristics of each component/ factor/ variable within a Tri-Category conceptual framework. With combination of variables and generation of the three dimensions of context, structure, content, the conceptual framework of this study was developed. The proposed conceptual framework was developed with three rounds of Delphi method by collecting data of the 25 experts, and model validation study was presented at the end. Based on the findings, the eighth stage of the commercialization process were identified and 29 factors that affect the commercialization of research, consensus was achieved (Kendall coefficient = 0.804). Also, analysis of expert opinions with Friedman test, Showed that contextual factors the first and the top rated, Content and structure factors were ranked second and third in priorities of panel members in affecting on commercialization of university research.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین عباسی اسفنجانی |
لطفاله فروزنده دهکردی |
لطفاله فروزنده دهکردی |
لطفاله فروزنده دهکردی |
نشانی اینترنتی
http://jstp.nrisp.ac.ir/article_12910_48c0d8ca3bf6b23b897cbb6fb7129e7b.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/920/article-920-1462322.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات