این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
سیاست علم و فناوری
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱-۱۸
عنوان فارسی
پیمایش عملکرد استانی گروه آزمایشی ریاضی - فنی آزمون سراسری در چهارچوب توسعه ملی
چکیده فارسی مقاله
کارکرد هدفمند نظام آموزشی تضمین کننده توسعه ملی هر کشوری است. آنچه دانشمندان، مهندسان و نیروی کار تریبت یافته از چنین نظامی در فرایند آموزش یاد میگیرند اهرمی است برای گردش چرخه اقتصادی کشور، افزایش تولید ناخالص ملی و همزمان کسب درآمد فردی. به شرط ثابت بودن عوامل اثرگذار دیگر. انتظار آن است که در یک نظام آموزشی خوب ساختار یافته در جهت اهداف ملی، همه افراد به یک اندازه از مزایای این نظام آموزشی بهره ببرند. یکی از مهمترین معیارهای ارزیابی عملکرد سیستم آموزشی، برنامههای اجرای آزمونهای ملی و بینالمللی استاندارد است. این برنامههای آزمونگیری که به منظور اندازهگیری رشد شناختی دانش آموزان اجرا میشوند، نشان میدهند که دانش آموزان هر کشوری به چه خوبی از مزایای یک سیستم آموزشی بهرهمند شدهاند. این تحقیق به بررسی عملکرد استانی گروه ریاضی و فنی در دو خرده آزمون سراسری ریاضی و فیزیک و مقایسه نتایج دو آزمون به تفکیک استان و جنسیت طی سالهای 1387 تا 1391 می پردازد. همچنین برای شناخت جایگاه استانها در پیوستار جهانی مبتنی بر آزمونهای بینالمللی TIMSS اعداد و ارقامی ارایه شده است. این پژوهش با طرح تحقیق پس رویدادی اجرا و برای تحلیل دادههای استانی از روش اندازهگیری های مکرر استفاده شده است. دادههای این تحقیق از بانک دادههای سازمان سنجش آموزش کشور و جداول مرکز مطالعات ملی تیمز و پرلز جمعآوری شده است. نتایج نشان داد که در این دوره 5 ساله استانهایی با عملکرد بالا در مقایسه با استانهای محروم بین 4 تا 5 واحد انحراف معیار در مقیاس استاندارد z فاصلهای ثابت دارند. میانگین عملکرد دخترها پایینتر از پسرها است و دانش آموزان استانهایی که در آزمونهای بینالمللی عملکرد ضعیفی دارند به همان ترتیب در آزمون سراسری نیز ضعیف هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Survey of Performance of Mathematics - Technical Groups of Enterance Exams in National Development Framework
چکیده انگلیسی مقاله
Objective operation of educational system could guaranty the national development of any countries. Whatever educated work force, scientists and engineers have learnt from training processes is a lever to country economic circulation, growth domestic product and individual money making as well. Given to fixing other effective factors, it is expected that in a well-structured educational system in favor of national goals, all people can gain equal benefits from that education system. One of the most important evaluation criteria of educational system performance is national and international standard testing programs. These testing programs which have been implementing for assessing students cognitive growth illustrate how well the students of a country can benefit from an educational system. This research was conducted to investigate performances of mathematics and technical group in national math and physics sub tests in Iranian provinces . We compared the results according to the provinces and gender from 1387 to 1391. Also, to understanding Iran's provinces placement over international continuum on the international test, TIMSS, some statistical indexes have been reported. This study has been accomplished by ex post facto design and repeated measurement method was used to analyze providences' data. Data sets were collected from National Organization of Educational Testing databank and reported tables of National Study Center of TIMSS & PIRLS. During these 5 years, results were shown that distances between high performance provinces compare to deprived provinces have been fixed about 4 to 5 standard deviation on standard z scale. Girls' mean performance is lower than boys, and students who come from low performance provinces in international tests also are weak on national tests.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سلیمان ذوالفقارنسب |
عبدالکریم شادمهر |
سیما نقی زاده |
نشانی اینترنتی
http://jstp.nrisp.ac.ir/article_12901_27ccd6889578061f305ea921e2b44384.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/920/article-920-1462337.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات