این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
سیاست علم و فناوری
، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۱-۱۶
عنوان فارسی
بررسی موانع زیرساختی اعمال مدیریت دانش و ارائه الگوی بهبود در مراکز آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله
امروزه دانش چرخهای اقتصادی کشورها را به حرکت در میآورد و نگرش نسبت به دانش آکادمیک و تجارت در سراسر دنیا تغییر کرده است. در همه سازمانها، چه آموزشی و علمی و چه سازمانهای تولیدی و تجاری، دانش پنهانی وجود دارد که بهعنوان منبعی مکانیکی و ایستا محسوب نمیشود. بیشتر سازمانها برای افزایش اثربخشی و توان رقابتی خود به سمت دانش و فرآیندهای مدیریت دانش روی آوردهاند. رقابت جهانی، کم شدن کاربرد نیروی انسانی و افزایش کاربرد فناوری در انجام امور، کم شدن زمان لازم برای تجربه و کسب دانش، از دست دادن دانش در اثر خروج کارکنان و ... سبب شده تا سازمانها جهت باقی ماندن در عرصه جهانی به مدیریت دانش روی آورند. در این تحقیق توصیفی-پیمایشی، با استفاده از پرسشنامه، هفت عامل "ساختار، فرآیندهای داخلی، فناوری، فرهنگ، منابع انسانی، اندازهگیری و رهبری" جهت استقرار مدیریت دانش در چهار دانشگاه دولتی، آزاد و غیرانتفاعی مورد بررسی قرار گرفته است. حجم نمونه شامل افراد آگاه و متخصص در زمینه مدیریت دانش و فناوری اطلاعات در دانشگاههای شهید چمران اهواز، دانشگاه پیامنور تهران، موسسه آموزش عالی کار و واحدهای دانشگاه آزاد در تهران میباشد که به روش طبقهبندی و تصادفی ساده انتخاب گردیدهاند. علاوه براین، بهطور هدفمند بیست نفر از اساتید متخصص و صاحب نظر-از هر دانشگاه 5 نفر-این دانشگاهها انتخاب و مورد مصاحبه عمیق برای علت یابی قرارگرفتهاند. یافتههای تحقیق نشان دادند که تمامی مراکز مورد مطالعه آموزش عالی فاقد زیرساخت مناسب استقرار مدیریت دانش بوده و به ترتیب عوامل اندازه گیری، رهبری، منابع انسانی، فرایندهای داخلی، فرهنگ، فناوری، ساختار از مهمترین موانع مدیریت دانش میباشند و برای پیادهسازی مدیریت دانش در این مراکز نیاز به تقویت این زیرساختها به ترتیب اولویت خواهد بود. در نهایت الگویی جهت بهبود و پیادهسازی مدیریت دانش متناسب با ساختار دانشگاهها پیشنهاد شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
موانع زیرساختی، مدیریت دانش، الگوی بهبود، آموزش عالی،
عنوان انگلیسی
The Effect of Protection of Intellectual Property Rights on Brain Drain from Selected Developing Investigating Infrastructural Barriers in Knowledge Management Implementation and Proposing an Improvement Model in Higher Education
چکیده انگلیسی مقاله
To improve efficiency and gain competitive advantage many organizations consider, knowledge management activities imperative. This research considers seven factorsincludingstructure, inner processes, technology, culture, human resources, measurement and leadership to investigate and survey knowledge management implementation possibility in four different colleges in Iran. Research results shows that all surveyed centersdo not have suitable infrastructure to implement knowledge management. We find thatMeasurement, Leadership, Human Resource, Inner Processes, Culture, Technology and Structure are the most important obstacles in implementation of knowledge management at these institutions that should be improved
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی ربیعی |
مهناز معالی |
نشانی اینترنتی
http://jstp.nrisp.ac.ir/article_12861_5151e6c8326f2c26fd032a9efbaee373.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/920/article-920-1462368.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات