این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
سیاست علم و فناوری
، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۱-۱۷
عنوان فارسی
تعیین و تبیین عوامل فردی مؤثّر در تجاریسازی نتایج پژوهشی؛ مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
چکیده فارسی مقاله
ایدهها و دستاوردهای پژوهشی دانشگران نظام آموزش عالی در صورت تجاری شدن میتواند به ثروتآفرینی، کارآفرینی و در نهایت منجر به توسعه و رفاه اجتماعی و اقتصادی شود. برای تحقّق تجاریسازی یافتههای علمی لازم است فرایند، روشها و عوامل شکل دهنده و زمینهساز مشخّص شوند تا در تصمیمگیری برای تجاریسازی مورد استفاده قرار گیرند. به دلیل جایگاه والای نیروهای علمی در این عرصه، این مقاله به تعیین و تبیین عوامل فردی مؤثّر در تجاریسازی نتایج پژوهشی و تبیین روابط بین این عوامل پرداخته است. روش تحقیق آن از نوع ترکیبی و جامعه آماری، شامل مدیران ارشد و مدیران پژوهشی و فناوری و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و مدیران ارشد و مدیران پژوهشی و فناوری سازمانهای طرف قرارداد با این دانشگاه است. برای نمونهگیری در بخش مطالعه کیفی از نمونهگیری هدفمند و در بخش کمّی از نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل مصاحبه و پرسشنامه محقّقساخته است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری همچون آزمونهای تی، آنوا، فریدمن و تحلیل عاملی تأییدی به روش مولّفههای اصلی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشانگر تأثیر عواملی فردی شامل خودکارآمدی، موفقیّتطلبی، قدرتطلبی، خلاقیّت و نوآوری، رقابتطلبی و منبع کنترل درونی در تجاریسازی نتایج پژوهشی است. در تبیین روابط این عوامل، علاوه بر اولویّتبندی آنها، بررسی روابط بین عوامل نشان داد که تمامی آنها رابطه همبستگی معناداری با یکدیگر دارند و بیشترین بار عاملی مربوط به متغیرهای خودکارآمدی و موفقیّتطلبی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Explaining of Individual Factors Influencing Commercialization of Research Results; The Case of Islamic Azad University of Science and Research Branch
چکیده انگلیسی مقاله
This article has two goals. First it aims to identify the effective factors in the commercializing research results, and second, it aims to determine whether these variables are related and if so explain their relationship. The Sample of this survey includes the faculty members and managers of Islamic Azad University (Science and Research branch) and some other managers relevant to this university. To study the effective individual factors in the commercializing research results, we use mixed research methods and the collected data are analyzed by some statistical tests such as T-Test, ANOVA, Friedman and Affirmative Factor Analysis. Results indicate that self-Efficacy, need for achievement, need for power, creativity and innovation, need for competitive, and locus of control are individual factors that affect the commercializing research results (p< 01/0). Correlation coefficients show significant relationships among the factors. Finally, by using the results of the study we offer some policy suggestions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسینعلی جاهد |
حمید رضا آراسته |
-
پریوش جعفری |
نشانی اینترنتی
http://jstp.nrisp.ac.ir/article_12832_06f0069146be7008c4a15580f6753df4.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/920/article-920-1462397.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات