این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
سیاست علم و فناوری
، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۱۵-۲۹
عنوان فارسی
بررسی روشها و رویکردهای تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی؛ مطالعه موردی دانشگاه تبریز
چکیده فارسی مقاله
هدف از این مقاله، مطالعه و بررسی روشها، رویکردها و چگونگی فرآیند تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی است. پژوهش حاضر از نوع کیفی-کمی است و به روش پیمایشی است. جامعه آماری در این تحقیق شامل دانشکدههای دانشگاه تبریز است که دانشکدههای کشاورزی، شیمی، قنی، برق، مکانیک و فناوریهای نوین بعنوان نمونه انتخاب شده و با 34 نفر از فعالان حوزه ارتباط با صنعت در دانشکدههای مورد مطالعه مصاحبه انجام گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد روند تجاریسازی در سالهای مورد بررسی همواره صعودی است ودر خصوص شناسایی ارتباط بین متغیرهای عملکردی و نحوه تاثیر آنها برتجاریسازی معلوم شد بین متغیرهایی مانند انتشار مقالات درکنفرانسها، قراردادهای تحقیقاتی مشترک و رسالههای تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد) با تجاریسازی رابطه معناداری وجود دارد. با بررسی دیدگاه فعالان تجاریسازی در دانشکدهها مشخص گردید که آنان نقش دفاتر ارتباط با صنعت را در این فرآیند اساسی تلقی نموده و تعامل پویا با سایر واحدها را برای موفقیت آن ضروری دانستند. از دیدگاه آنان اولویت روشهای تجاریسازی به ترتیب پروژههای مشترک، ارائه خدمات مشاوره، صدور پروانههای بهرهبرداری و تشکیل شرکتهای تجاری بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluation of Procedures and Methods of University Researches Commercialization; The Case of Tabriz University
چکیده انگلیسی مقاله
The goal of this research is the study, evaluation and condition of university researches commercialization. The research method was qualitative-quantitative, and in data collection the survey technique has been applied. The samples (thirty four industry activists) were selected from the faculties of Tabriz University such as the faculty of agriculture, chemistry, technical, electricity, mechanics, and new technologies, and they were interviewed and studied. The results showed that the process of commercialization in studied years is always ascending. In regarding the identification of relationship between functional variables and how they affect commercialization, it became cleared that there is a significant relationship between variables like publishing articles in conferences, common research contracts and M.A theses with commercialization. By the study of the views of commercialization activists in faculties, it is obvious that in this process they regarded the offices of relationship with industry and its dynamic interaction with other sections as necessary. In their viewpoints, commercialization methods give priority respectively such as; joint projects, consulting services, licensing and establishing spin off companies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاروق امین مظفری |
استادیار دانشکده علوم انسانی واجتماعی دانشگاه شهید بهشتی
لقمان شمسی |
نشانی اینترنتی
http://jstp.nrisp.ac.ir/article_12825_168d35cc93765abb94d970138fd65241.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/920/article-920-1462405.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات