این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
سیاست علم و فناوری
، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۹۳-۱۰۳
عنوان فارسی
پیمایش فهم عمومی از علم و فناوری: مطالعه موردی شهروندان تهرانی
چکیده فارسی مقاله
این مقاله از طرح پژوهشی "اجرای نسخه راهنمای پیمایش علم و جامعه" استخراج شده که برای اولین بار، به شیوه کنونی، در ایران و در میان شهروندان تهرانی انجام شده است. طرح مسأله مقاله حاضر، ضرورت انجام مطالعات ادواری در مورد نگرش و شناخت عامه مردم از علم و فناوری را به عنوان یکی از برنامههای پایش توسعه علمی کشور تبیین میکند. در بخش چارچوب نظری و مفهومی به مدلهای کمبود (سواد علمی و فهم عمومی از علم) و مشارکت و درگیری عمومی اشاره شده و تجربیات کشورها با تأکید بر شاخصها و سنجههای پیمایشهای آنان بررسی شده است. بخش اصلی این مقاله را توصیف دادهها و نتایج پیمایش فهم عمومی از علم و فناوری در تهران،با نگاه تطبیقی، تشکیل میدهد. پرسشنامه مورد استفاده در این پیمایش با استفاده از تجربیات سایر کشورها و نظرخواهی از متخصصان ایرانی با مجموعهای از سوالات باز و بسته تنظیم شده و در بین 300 نفر از ساکنان شهر تهران به عنوان نمونه آماری اجرا شده است. دادههای پژوهش با استفاده از نرم افزارهایSPSS وLISREL تحلیل شدهاند. در بخش نتیجهگیری ، با تحلیل تطبیقی یافتهها، فرضیههای جدیدی برای پژوهشهای آتی مطرح شده و همچنین به منظور بهبود روشهای سنجش فهم عمومی از علم و فناوری در ایران پیشنهادهایی ارائه شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Survey of Public Understanding of Science and Technology; Pilot Study in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
This article is extracted from a research project entitled "pilot study of science and society survey" that is done as first Survey of public understanding of science and technology, in this from, in Iran and among residents of Tehran. The Problem statement of present paper explains the necessity of doing periodical studies about public attitude and understanding of Science and Technology as a project for monitoring the country's scientific development. In the theoretical and conceptual framework, we indicate to deficit models (scientific Literacy and public understanding of science) and public participation and engagement, and experiences of other countries have been examined with emphasis on indexes and measures of their surveys. The Main bulk of the paper is constituted by description of data and results of public understanding of science and technology in Tehran, with a comparative view and glance to data from other countries. The questioner of study formulated by a set of open and closed-ended questions, through using the other countries' experiences and insights obtained from interviews with Iranian experts. Statistical sample is selected by random sampling technique. Data have been analyzed by SPSS and LISREL Softwares. In conclusion section, some new hypothesis have been provided for future study and some suggestions have been proposed for improving the methods of measuring the public understanding of science and technology in Iran.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابوالفضل مرشدی |
محمد امین قانعیراد |
نشانی اینترنتی
http://jstp.nrisp.ac.ir/article_12821_36d7fb067e218ba1589d6dfae4ac5da4.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/920/article-920-1462418.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات