این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
آرشیو توانبخشی
، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۳۹-۴۸
عنوان فارسی
انطباق و هنجاریابی نسخه بازبینیشده آزمون مهارتهای بینایی-حرکتی
چکیده فارسی مقاله
هدف: انطباق، رواسازی و هنجاریابی آزمون مهارتهای بینایی-حرکتی با توجه به اهمیت یکپارچگی بینایی-حرکتی در اکثر فعالیتهای روزمره زندگی و همچنین دو عملکرد اساسی خواندن و نوشتن انجام شد. روش بررسی: این عمل روی نمونهای با حجم 1281 نفر در فاصله سنی (2 سال و 11 ماه) تا (13 سال و 11 ماه) شهر تهران که با روش نمونهبرداری چندمرحلهای انتخاب شدند، اجرا گردید. این آزمون از 23 طرح هندسی تشکیل شده است، هر طرح از طریق یک معیار مشخص و دقیق ارزیابی میشود و از طریق موارد غلط (ضعف) و صحیح (قوت) نمرهگذاری میشود. برای انطباق و هنجاریابی این آزمون، ابتدا کتابچه راهنما و کتابچه معیار نمرهگذاری به زبان فارسی ترجمه شد. با اجرای مراحل تجربی و نهایی و تجزیه و تحلیل دادهها براساس مدل کلاسیک اعتبار، فرم نهایی آزمون شکل گرفت. ضریب همسانی درونی خردهآزمونها (طبقهبندیها) با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ و ثبات زمانی خردهآزمونها (طبقهبندیها) با استفاده از روش آزمون و بازآزمون بهدست آمد. روایی محتوایی، ملاکی و سازه خردهآزمونها (طبقهبندیها) با استفاده از روشهای مناسب مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج بهدستآمده در زمینه بهدستآمده در زمینه اعتبار و روایی آزمون، اطمینان کافی برای استفاده از این ابزار را برای ارزیابی مهارتهای بینایی-حرکتی کودکان شهر تهران بهدست میدهد. نتیجهگیری: براساس نتایج حاصلشده از این آزمون بهعنوان ابزاری جهت مشخصکردن اختلال در هماهنگی چشم و دست، شناسایی کودکان مبتلا به اختلال در مهارت های بینایی-حرکتی و مستندکردن پیشرفت کودکان در زمینه مهارتهای حرکتی ظریف بهویژه مهارتهای بینایی-حرکتی در کودکان 14-3 سال استفاده نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هنجاریابی، مهارتهای بینایی-حرکتی، اعتباریابی، رواسازی
عنوان انگلیسی
Adaption and Standardization of the Test of Visual-Motor Skills Revised
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: This research has been carried out with the aim of adaptation, standardization and finding the validity and reliability of Visual-Motor Skills-revised Test for children. Materials & Methods: A multi-stage sampling from the children of the city of Tehran resulted in a sample of 1281 subjects, ages 2,11 through 13,11.the test consisted of 23 geometric designs and each of the designs was assessed through a definite criteria and was scored as errors(weakness) and accuracies(strength).For adaptation and standardization of this test, at first step the examiner`s manual and the test items were translated into Farsi. The final form of the test was obtained after performing the pre-tryout and tryout stages, and doing the data analysis by classic model of reliability. Internal consistency coefficients of the subtests were obtained by Cronbach`s Alpha time consistency of the subtests and compound scores were obtained by test-retest. Alpha coefficients for the compound scores were obtained by Guilford formula, which is designed for estimating the compound scores. To obtain the content validity, criterion-related validity and construct validity of the subtests and compound scores, appropriate methods were used. Results: The results obtained ensure the applicability of this test for the evaluation of visual-motor skills of children of Tehran. Conclusion: According to the findings, this test can be used for the disorders in eye-hand coordination, the identification of children with disorders in visual – motor skills. It can also be used for the documentation of the development of fine – motor skills specially in visual – motor skills in 3-14 years – old children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Standardization, Visual-motor skills, Validity, Reliability
نویسندگان مقاله
مژگان فرهبد | mozhgan farahbod
department of occupational therapy, university of welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
اصغر مینایی | asghar minaie
نشانی اینترنتی
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-141&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات