این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
آرشیو توانبخشی
، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۵۳-۵۸
عنوان فارسی
هنجاریابی آزمون لبخوانی سارا ( شماره ۲) بر روی بزرگسالان شنوا
چکیده فارسی مقاله
آزمون لب خوانی برای ارزیابی میزان توانایی لب خوانی و سطح بندی در آموزش لب خوانی به کار می روند ، و بر دو نوع اند تحلیلی و ترکیبی . آزمون شماره 2 سارا آزمونی تحلیلی و مکمل آزمون تکمیلی شماره 1 سارا (1) است. هدف: ساخت آزمون لب خوانی ( واج های بی معنا ) و اجرای آن روی گروهی از افراد شنوا روش بررسی: پژوهش به شیوه توصیفی تحلیلی ، در دو مرحله تهیه مواد و اجرای آزمایشی انجام شده است. همه واج های زبان فارسی در زمینه واکه – همخوان – واکه قرار داده شدند. در مرحله اجرا 88 نفر با شنوایی و بینایی هنجار ( 58 مرد و 30 زن ) در محدوده سنی 85-17 سال مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها: 1- آزمون لب خوانی سارا ( شماره2 ) شامل 23 ماده آزمونی دوهجایی بی معنا . 2- توانایی تشخیص واجهای زبان فارسی در 6 گروه هم آوا . 3- روایی ، محتوایی آزمون 4- عدم وجود تفاوت معنادار بین نتایج آزمون و آزمون مجدد ( پایانی آزمون ). نتیجه گیری: در این پژوهش، آزمون لب خوانی شماره 2 سارا طراحی شد که آزمونی روا و پایا جهت ارزیابی توانایی لب خوانی واجهای زبان فارسی است . آزمون حاضر صرف نظر از بافت ساده اش، اطلاعات بسیار مفیدی در مورد توانایی لب خوانی افراد به ما ارائه می دهد و تکمیل کننده آزمون های ترکیبی ( با مواد آزمونی واژه با جمله ) است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
لبخوانی، ناشنوا، توانبخشی، آزمون تحلیلی
عنوان انگلیسی
Designing Sara Lipreading Test (No.2) and Implementing it in Hearing Adults
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: We need lipreading tests in order to evaluate patient’s lipreading skills and necessary instructions. These are two kinds of lipreading test: synthetic & analytic. Sara (2) lipreading test is an analytic test and complementary of Sara (1) lipreading test which was a synthetic one (Movallali, 2000). Developing a lipreading test and standardization of the test in a group with normal hearing and vision was the aim of this study. Materials & Methods: This study was a descriptive-analytical survey and its subjects included: 1) All Persian phonemes that were put in a VCV context. 2) 88 normally hearing and vision adults (58 males, 30 females) ranged from 17 to 85 years old). Results: 1) “Sara Lipreading Test” (Number 2), composed of 23 nonsense two syllable VCVs. 2) Lipreading ability of Persian phonemes in 6 groups of homophones. 3) Subjects could distinguish between visems in 6 different homophone groups. 4) Content validity of the test. 5) No significant difference between test and retest. Conclusion: According to the results of this study, “Sara (2) Lipreading Test” is a valid and reliable analytic test for assessing lipreading ability of Persian phonemes and despite of its simple structure, gives us a lot of valuable information about lipreading skills and is complementary of synthetic lipreading tests.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
گیتا موللی | gita movallali
department of audiology, university of welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
گروه شنوایی سنجی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
اکبر بیگلریان | akbar biglarian
نشانی اینترنتی
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-289-22&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
گفتاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات