این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۵۱-۶۰

عنوان فارسی مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای اساتید دروس تربیت بدنی عمومی دانشگاه‌ها
چکیده فارسی مقاله (مقاله پژوهشی) زمینه: کارایی اساتید یکی از ارکان اثربخشی دروس تربیت بدنی عمومی در دانشگاه‌هاست که این موضوع تحقق نمی‌یابد مگر اینکه اخلاق حرفه‌ای از جانب این اساتید به‌طور کامل مورد توجه قرار گیرد، لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی مولفه‌های اخلاق حرفه‌ای اساتید دروس تربیت بدنی عمومی بود. روش: جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه اصفهان برابر با 12954 نفر بود که حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان برابر 375 نفر محاسبه و به‌صورت تصادفی گزینش گردیدند. پرسشنامه پژوهش به‌صورت محقق ساخته و براساس مطالعات کتابخانه‌ای و جمع‌بندی نظرات اساتید خبره برمبنای تکنیک دلفی طراحی گردید که روایی محتوی و صوری آن براساس نظرات اساتید و روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی تأیید شد. همچنین آلفای کرونباخ 85/0 بیانگر پایایی مطلوب آن بود. یافته‌ها: نتایج آزمون تی نشان داد که از 27 شاخص مورد مطالعه تنها میانگین شاخص امکان ایجاد ارتباط با استاد در مواقع لزوم خارج از کلاس، از مؤلفه ارتباط با دانشجو از سطح متوسط پایین‌تر بود. همچنین شاخص‌های مرتبط با هر مؤلفه با استفاده از آزمون فریدمن رتبه‌بندی شدند. نتیجه‌گیری: استفاده از تمرینات و آزمون‌های مهارتی مناسب و استاندارد؛ جلوگیری از دل زدگی دانشجویان و علاقه‌مند نمودن آنها به ورزش؛ پرهیز از شوخی و طنزهای ناشایست؛ استفاده از ارزشیابی نسبی در مورد عملکرد مهارتی دانشجو؛ و فروتنی و پرهیز از تکبر و خودبرتربینی؛ از مهم‌ترین شاخص‌های اخلاق حرفه‌ای در اساتید تربیت بدنی عمومی است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق حرفه‌ای، تربیت بدنی، مولفه‌های اخلاقی

عنوان انگلیسی Professional Ethics Elements of General Physical Education Teachers in Colleges
چکیده انگلیسی مقاله (Original Article) Background: One of the most efficient elements of general physical education lessons in colleges is teachers` efficacy, and this will not come true unless they pay enough attention to professional ethics. So, the purpose of the present study was to investigate professional ethics elements of general physical education teachers. Method: population of study consists of all students in University of Isfahan (n=12954) that 375 were selected based on Curgesy and Morgan table and randomly. The questionnaire was designed based on library studies and conclusion of expert professors’ opinions by Delphi Technique. Face and content reliability of questionnaire and its validity were approved by professors` comments and exploratory factor analysis, respectively. Moreover, Cronbach alpha of 0.85 showed desirable stability. Results: Results of study showed that from 27 indices of study, just the average index of opportunity to communicate with the teacher in compare with communication with students’ element, was lower than moderate. Moreover, indices related to every element were classified using Friedman test. Conclusion: Using proper and standard trainings, making students interested in sports, avoiding inappropriate jokes, using relative assessment of student’s skill performance and humility are the most important professional ethics` elements in general physical education teachers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Professional Ethics, Physical Education, Ethics Elements

نویسندگان مقاله مهدی سلیمی |
گروه مدیریت ورزشی ،دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-123&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات