این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۶۱-۶۸

عنوان فارسی رابطه بین اخلاق حرفه‌ای و چابکی سازمانی: نقش میانجی توانمندسازی شناختی
چکیده فارسی مقاله (مقاله پژوهشی) زمینه: یکی از الزاماتی که امروزه برای سازمان‌ها حیاتی به نظر می‌رسد چابکی سازمانی است، که این مهم می‌تواند در پرتوی اخلاق حرفه‌ای و توانمندسازی شناختی توسعه یابد. با درک این مسئله پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین اخلاق حرفه‌ای و چابکی سازمانی با تأکید بر نقش میانجی توانمندسازی شناختی انجام شده است. روش: روش تحقیق توصیفی و طرح پژوهشی همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان می‌باشد که از میان آنها 163 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم هر طبقه به‌عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌های پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. در سطح توصیفی از آماره‌های نظیر میانگین، انحراف استاندارد، کجی و کشیدگی و در سطح استنباطی از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر بهره گرفته شد. یافته‌ها: رابطه بین اخلاق حرفه‌ای و چابکی سازمانی مثبت و معنادار بود. رابطه بین اخلاق حرفه‌ای و توانمندسازی شناختی مثبت و معنادار بود. رابطه بین توانمندسازی شناختی و چابکی سازمانی مثبت و معنادار بود. رابطه بین اخلاق حرفه‌ای و چابکی سازمانی با نقش میانجی توانمندسازی شناختی مثبت و معنادار بود. نتیجه‌گیری: در نتیجه برای افزایش چابکی سازمانی در دانشگاه‌ها می‌بایست به اخلاق حرفه‌ای و توانمندسازی شناختی اعضای هیئت علمی توجه کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق حرفه‌ای، چابکی سازمانی، توانمندسازی شناختی

عنوان انگلیسی Relationship between Proffesional Ethics & Organizational Agility: Empowerment Cognitive as Mediator
چکیده انگلیسی مقاله (Original Article) Background: One of the requirements which nowadays look vital for organizational is organizational agility that can in light of professional ethics and cognitive empowerment can be developed. By understanding these issues, present study aims to evaluate the relationship between professional ethics on organizational agility with the role of empowerment cognitive as mediator. Method: The current research method is descriptive-correlation. Population of study includes all faculty members of Hamadan Medical Science University. Among all, 163 subjects were selected by stratified random sampling. Data were gathered through three questionnaires. Data were analyzed using statistical software LISREL and SPSS. Results: Relationship between professional ethics and organizational agility is positive and significant. Relationship between professional ethics and cognitive empowerment is positive and significant. The direct effect cognitive empowerment on organizational agility is positive and significant. Relationship between of professional ethics and organizational agility with role of mediator cognitive empowerment was positive and significant. Conclusion: As a result, for increasing organizational agility in universities, attention to professional ethics and empowerment of faculty members should be focused.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فخرالسادات نصیری ولیک بنی |
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

پرویز نویدی |
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)


نشانی اینترنتی http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-124&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات