این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۶۹-۷۶
عنوان فارسی
تعیین رابطه بین عدالت و پویایی آموزشی با بهبود اخلاق آموزشی ادراک شده
چکیده فارسی مقاله
زمینه: اخلاق آموزشی مناسب اساتید در برخورد با دانشجویان، موجب نگرش مثبت آنها به موقعیت آموزشی به لحاظ عادلانه بودن و پیشرفتگرا بودن میشود. هدف تحقیق حاضر، تعیین رابطه بین عدالت آموزشی، و پویایی آموزشی با بهبود اخلاق آموزشی ادراک شده مبتنی بر واسطهگری صبر آموزشی بوده است. روش: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری مشتمل برتمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات(94-1393) به تعداد 1950 نفر بوده است. شیوه نمونهگیری، طبقهای متناسب با حجم بوده که تعداد 321 نفر بهطور تصادفی برای تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق چهار پرسشنامه بوده است: پرسشنامه محقق ساخته عدالت آموزشی، پرسشنامه محقق ساخته پویایی آموزشی، پرسشنامه صبر آموزشی و پرسشنامه محقق ساخته بهبود اخلاق آموزشی ادراک شده. با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و مدل معادله ساختاری، دادهها، تجزیه و تحلیل شدهاند. یافتهها: بهطورکلی نتایج تحقیق نشان داد، بین عدالت آموزشی (توزیعی، تبادلی، رویهای و اطلاعانی) و پویایی آموزشی (فنّاوری آموزشی و شیوههای یادگیری) و بهبود اخلاق آموزشی ادراک شده، در سطح 05/0 p<رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. صبر آموزشی، رابطه بین عدالت آموزشی و پویایی آموزشی را با بهبود اخلاق آموزشی ادراک شده، در سطح 05/0 p< میانجیگری میکند. همچنین، براساس یافتههای تحقیق، مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بوده است. نتیجهگیری: رفتار عادلانه اساتید در خصوص اجرای قوانین و مقرارت آموزشی، داشتن ارتباط و تعامل برابر و یکسان، ارائه دانش و اطلاعات علمی بهصورت یکسان به همه دانشجویان در روحیه و انگیزه یادگیری دانشجویان تأثیر بهسزایی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عدالت آموزشی، پویایی آموزشی، اخلاق آموزشی ادراک شده
عنوان انگلیسی
Relationship between Educational Justice and Educational Dynamic with Improvement of Perceived Educational Ethic
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Faculty members’ appropriate educational ethic with students lead to positive approach in them about educational situation in consider with justice and progressive. The purpose of this research was to determine the relationship between educational justices and educational dynamic with improvement of perceived educational ethic based upon mediation of education patience Method: Methodology of research was descriptive-correlation. Population of study includes all of Mahallat Branchs’ students (2013-2014) (N=1950). Sample of study were selected by stratified random method (n=321). Instruments of research consist of four questionnaires: the questionnaire of educational justice that made by researcher, the questionnaire of educational dynamic that made by researcher, Improved questionnaire of educational patience, the perceived improvement of educational ethic that made by researcher. Data were analyzed by Pearson correlation test, structural equation modeling. Results: The results revealed that there were significance and positive relationship between educational justice (distributive, interactional, procedure, and informational) and educational dynamic (educational technology and learning styles) with improvement of perceived educational ethic (p< 0.05). Educational patience mediates relationship between educational justice and educational dynamic with improvement of perceived educational ethic (p< 0.05). Conclusion: The justice behavior of faculty members has significant impact on motivation and ability of students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرهاد شفیع پور مطلق | shafiepour motlagh
نشانی اینترنتی
http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-125&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات