این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۸۵-۹۴

عنوان فارسی رابطه اخلاق کسب‌وکار با شهروندی شرکتی: نقش میانجیگر مسئولیت اجتماعی و حکمرانی
چکیده فارسی مقاله (مقاله پژوهشی) زمینه: یکی از عوامل مهم در توسعه شهروندی شرکتی در درون شرکت، رعایت اخلاق کسب وکار است که عوامل مختلفی بر آن تأثیرگذارند. هدف این مقاله تبیین رابطه اخلاق کسب‌وکار کارکنان در شرکت‌های تعاونی تولیدی استان کردستان با شهروند شرکتی است که در این میان به نقش متغیرهای میانجی‌گر مسئولیت اجتماعی و حکمرانی شرکتی اشاره خواهد شد. روش: مطالعه حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان شرکت‌های تعاونی استان کردستان بود که از میان آنها تعداد 152 نفر به شیوه تصادفی ساده به‌عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب گردید. برای گردآوری داده‌های از پرسشنامه استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها علاوه بر آمار توصیفی، از آماراستنباطی ( تحلیل مسیر) با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شد. یافته‌ها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد: متغیر اخلاق کسب وکار با شهروندی شرکتی رابطه مستقیم و معنادار دارد . همچنین، اخلاق کسب وکار از طریق متغیرهای میانجی گر با شهروندی شرکتی رابطه غیر مستقیم و معنادار دارد . نتیجه­گیری: براساس تحلیل داده‌ها، میزان پایبندی قوی شرکت‌ها به رعایت اصول اخلاق کسب وکار خود در قبال افراد جامعه باعث شده است تا رفتار شهروندی شرکتی آنان وضعیت مناسبی داشته باشد. بنابراین، تدوین منشور شهروند شرکتی برپایه اخلاق کسب‌وکار بستر لازم برای کسب اعتبار، مزیت رقابتی و افزایش بهره‌وری شرکت‌ها را فراهم می‌نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Relationship between Business ethics and Corporate Citizenship: Mediate Role of Social Responsibility & Corporate Governance
چکیده انگلیسی مقاله (Original Article) Background: One of the most important factors in improving corporate citizenship is business ethics that several factors might affect on it. This article aims to explain the relationship between business ethics and corporate citizenship in regard to the role of social responsibility and corporate governance as mediators Method: The method of study was correlation. Population of study includes all staffs of corporate company in Kurdistan province. Among all, 152 staffs were selected by simple random method as sample of study. Data were gathered by questionnaire. Data were analyzed by descriptive statistics, inferential statistics and path analysis model in LISREL software. Results: The results of this study showed that business ethics directly and indirectly has significant relationship with corporate citizenship as well as business ethics indirectly have meaningful relationship with corporate citizenship through intermediary variables. Conclusion: According to the data analysis, the strong adherence to the principles of ethical business in the population has led to the proper condition in their corporate citizenship. Formation of a Code of corporate citizenship based on business ethics provide necessary conditions for obtaining credit, competitive advantage and increase the productivity of the companies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فریدون احمدی |
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور

حسن الوداری |
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور

ناصر توره |
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور

مرتضی مرادی |
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-127&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات