این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۶۳-۷۴
عنوان فارسی
طراحی مدل ارزیابی ملاحظههای اخلاق کسبوکار
چکیده فارسی مقاله
زمینه: امروزه توسعه تجارت جهانی، فرهنگهای مختلف و سیستمهای اجتماعی و اقتصادی متنوع را در تعامل با یکدیگر قرار داده است. در چنین محیطی، اهمیت ملاحظات اخلاقی بیش از پیش نمایان میشود. هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و شاخصهای مورد ارزیابی ملاحظات اخلاقی در کسبوکار و اولویتبندی این ابعاد و شاخصها میباشد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی است، جامعه آماری این تحقیق خبرگان بیمارستانهای استان خراسان رضوی میباشند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه میباشد. و در گام بعد، با استفاده از یک متدلوژی تحلیل نوین تحت عنوان مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) روابط بین ابعاد و شاخصهای اخلاق کسبوکار تعیین و به صورت یکپارچه مورد تحلیل قرار گرفته است. در ادامه تحقیق حاضر از تکنیک دیمتل(DEMATEL) جهت تعیین و بررسی نحوه اولویتبندی شاخصهای اخلاق کسبوکار استفاده گردیده است. یافتهها: با مرور ادبیات تحقیق و مصاحبه با خبرگان 27 عامل مؤثر شناسایی شده است. سپس این عوامل در 6 بعد اصلی طبقهبندی گردید. در گام بعد روابط بین ابعاد و شاخصهای اخلاق کسب و کار تعیین و به صورت یکپارچه مورد تحلیل قرار گرفته است. اولویتبندی ابعاد و شاخصهای اخلاق کسب و کار در بیمارستانهای استان خراسان رضوی حاصل شده که بر این اساس در میان ابعاد، رهبری اخلاق مدار با اهمیتترین بعد و اصول اخلاقی به عنوان کم اهمیتترین بعد میباشد؛ همچنین در میان شاخصها، شاخص مسئولیتپذیری از بهترین وضعیت برخوردار بوده و داشتن فناوری و تجهیزات جدید و عدم فرسودگی آنها ضعیفترین عامل در این مرکز میباشد. نتیجهگیری: اولویتبندی ابعاد و شاخصهای اخلاق کسبوکار در پژوهش حاضر با مشخص نمودن نقاط قوت و ضعف آنها میتواند بهعنوان الگویی مناسب برای سیاستگذاری و تدوین استراتژی در سطح کلان و همچنین در سطح خرد استفاده گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
، اخلاق، کسبوکار، سنجش اخلاق کسبوکار
عنوان انگلیسی
Designing a Model for Evaluation of Business Ethics Implication
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Nowadays, world trade development allows different cultures and diverse social and economic systems to interact with each other. Within such atmosphere, the importance of ethical consideration emerged more than the past. The aim of this study is to identify the dimensions and indicators of ethical implications in business assessment and prioritization of these dimensions and indicators. Method: This is a descriptive survey. The population of this study is experts of Khorasan Razavi province's hospitals. This group of experts includes senior managers and other experts in Khorasan Razavi province who are working in hospitals. Information collected in this study includes literature review, data collection and evaluating components of the experts in this field through a questionnaire. In the next step, using interpretive structural modeling (ISM) as a new analysis methodology, indices of business ethics and the relationship between dimensions and indices of business ethics has been determined and analyzed in an integrated model. At the end, in order to identify and evaluate the method of prioritizing the business ethics indices, DEMATEL technique was applied. Results: By reviewing the literature of research and interviewing experts, 27 effective factors were identified, and these factors were classified in 6 major indices. In the next step, relations among aspects and indices of business ethics were determined and analyzed. Prioritizing the aspects and business ethics' indices have been achieved by using Khorasan Province hospitals data and ethical leadership and codes of ethics were find to have the most important and the least important aspects respectively. Also among the indices, accountability index enjoyed the best condition and having technology and new equipments and their performance are the weakest aspect in this regards. Conclusion: In this study Priorities and indicators of business ethics by identifying the strengths and weaknesses could be used as a model for policy making and strategy at macro and micro level.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Ethics, Business, Business Ethics Assessment
نویسندگان مقاله
عادل آذر |
محمد رحیم رمضانیان | mohammad rahim
هادی فرخی |
کسری دولت خواهی |
نشانی اینترنتی
http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-110&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات