این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۸۵-۹۴
عنوان فارسی
تأثیر متغیرهای جمعیت شناختی بر امکانپذیری رعایت اخلاق حرفهای تدریس در دانشگاهها
چکیده فارسی مقاله
زمینه: اعضای هیأت علمی از ارکان اصلی دانشگاهها هستند که نقش اصلی را در اداره و هدایت دانشگاهها بهعهده دارند، بنابراین باید اخلاق حرفهای را رعایت کنند. متغیرهای جمعیتشناختی ازجمله عواملی هستند که اخلاق حرفهای را تحت تأثیر قرار میدهند. ازاینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر متغیرهای جمعیتشناختی مدرسان بر نظر آنها درخصوص امکانپذیری رعایت اخلاق حرفهای تدریس در دانشگاهها انجام شده است. روش: پژوهش حاضر با رویکرد کمی و با استفاده از روش زمینهیابی انجام شده است. جامعه آماری شامل مدرسان دانشگاههای دولتی و آزاد شهر تهران بوده که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 131 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده است و از طریق آزﻣﻮن مقایسه ﻣﻴﺎﻧﮕﻴنها (F) دادهها تحلیل شد. یافتهها: جنسیت بیشترین تفاوت را در پاسخگویی به مؤلفههای امکانپذیری رعایت اخلاق حرفهای تدریس از نظر مدرسان ایجاد کرده است. سابقه کاری، نوع استخدام و نوع دانشگاه بهترتیب بر مؤلفههای کمتری اثر داشتهاند. مرتبه علمی مدرسان هیچ تفاوتی در نظر آنها نسبت به مؤلفههای رعایت اخلاق حرفهای ایجاد نکرده است. نتیجهگیری: دیدگاههای جنستی موجود و نوع تربیت حاصل از آن، میتواند بر اخلاق حرفهای حتی در سطح دانشگاه نیز مؤثر باشد. بهعلاوه درصورتیکه استخدام و ارتقاء اعضای هیأت علمی دانشگاهها علاوهبر ملاکهای علمی، منشور اخلاق حرفهای را نیز در برگیرد، منجر به تقویت و بهبود اخلاق حرفهای در دانشگاهها خواهد شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق حرفهای، تدریس، متغیرهای جمعیتشناختی
عنوان انگلیسی
The Impact of Demographic Variables on the Possibility of Observing Professional Ethics of Trainers
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Faculty members are the main pillars of Universities which are responsible for a major role in managing and leading universities, so they must adhere to professional ethics. Demographic variables are factors that may affect professional ethics. The present study examines the impact of demographic variables on the possibility of observing professional ethics teaching in universities. Method: This study was conducted with the quantitative approach and has been performed with survey method. By using cluster random sampling, 131 individuals of Faculty members of Tehran’s Universities were selected as a statistical sample. Research instrument was questionnaire which made by researchers. The data were analyzed using SPSS software and F test was used for comparison groups. Results: gender has created the greatest difference in response to the possibility of observing professional ethics of teaching. Work experience, type of employment and type of University have less effect, respectively. Conclusion: Gender approach and type of education can be effective on professional ethics even at the university levels. In addition to the hiring and promotion of faculties include professional ethical code, the academic criteria leading to the strengthening and improvement of professional ethics in the universities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Professional Ethics, Training, Demographic Variables
نویسندگان مقاله
محمد نوریان |
محمد آتشک |
صدیقه سالم |
معصومه جمشید زاده کیاسری | jamshid zadeh kiasari
نشانی اینترنتی
http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-112&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات