این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱۱۸-۱۲۶

عنوان فارسی رابطه بین اخلاق سازمانی و عملکرد شغلی مدیران
چکیده فارسی مقاله زمینه: از آن‌جا که مدیران متحمل مسئولیت‌های فراوانی در مدارس هستند شاید مهم‌ترین مسئولیت آنان در مدرسه، توانایی استفاده از قدرت خود با توجه به یک الگوی اصول اخلاقی باشد. از زمان معرفی فضای اخلاق سازمانی به جهان علم، تحقیقات اندکی در مورد ماهیت پیش‌بینی‌کننده‌ها و نتایج اخلاق سازمانی بر سایر متغیرها صورت گرفته‌است بنابراین در این مقاله سعی شده تا به بررسی وضعیت اخلاق سازمانی و عملکرد شغلی مدیران ابتدایی شهر تهران پرداخته و میزان پیش‌بینی عملکرد شغلی مدیران براساس مؤلفه‌های اخلاق سازمانی مشخص شود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش را کارکنان آموزشی مدارس دولتی ابتدایی شهر تهران تشکیل می‌دهند که از این بین 400 نفر (100نفر مدیر و 300 نفر معلم) با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از دو پرسشنامه اخلاق سازمانی و عملکرد شغلی مدیران جمع‌آوری شد و با استفاده از همبستگی گشتاوری پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد که میانگین اخلاق سازمانی و عملکرد شغلی مدیران بالاتر از متوسط می‌باشد و رابطه مثبت و معنی‌داری بین اخلاق سازمانی و عملکرد شغلی مدیران وجود دارد. از بین مؤلفه‌های اخلاق سازمانی، مؤلفه خودمداری سازمانی با (2/72 درصد) بیشترین سهم را در تبیین پیش‌بینی عملکرد شغلی مدیران دارد. نتیجه‌گیری: شواهد حاصل از این تحقیق نشان می‌دهد که در حضور اخلاق سازمانی در بین مدیران، تأثیر خودمداری بالای مدیران بر عملکرد شغلی آنان، از زمره موضوعاتی است که باید، به‌طور جدی مدنظر قرار گیرد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق سازمانی، عملکرد شغلی، مدیران آموزشی

عنوان انگلیسی Relationship between Organizational Ethics and Job Performance of Managers
چکیده انگلیسی مقاله Background: managers have several responsibilities in schools. Perhaps the most one is the ability to use power with respect to a model of ethical principles. Since the introduction of organizational ethical climate of science to the world, little research on the nature of the other predictors and outcomes of organizational ethics has been Variables. Then, in this paper to investigate the organizational ethics and job performance of elementary principals in Tehran and the prediction of job performance managers on organizational ethics component to be determined. Method: This study is descriptive-correlation research. Population of study includes all teachers of formal schools in Tehran. Among all teachers, 400 subjects were selected randomly as sample group. Data were collected by questionnaire and were analyzed by Pearson correlation and regression analysis. Results: The results showed that the average of corporate ethics and managers' job performance is above average and there is a significant and positive relationship between corporate ethics and job performance of managers. Among the components of organizational ethics, organizational autonomy components (72/2 percent) account for the largest share in the prediction of job performance managers. Conclusions: Evidence from this study indicates that the presence organizational ethics among administrators, top administrators autonomy influence on their performance. It is one of the issues that should be considered seriously.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Job Performance, Organizational Ethics, Training Managers

نویسندگان مقاله رضا ساکی |


مریم السادات صدوق | maryam sadat


فریده حمیدی |



نشانی اینترنتی http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-115&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات