این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱۲۷-۱۳۶
عنوان فارسی
مؤلفههای اخلاق حرفهای در مدیریت
چکیده فارسی مقاله
زمینه: اخلاق حرفهای، شاخهای مهم از اخلاق کاربردی است که پرداختن به آن از ضرورتهای زندگی در جوامع جدید است، بر این اساس مجموعه قواعد و اصول اخلاق باید در هر حرفهای رعایت و اخلاقیات بیشتر مورد توجه قرار گیرد. از این رو، مقالۀ پیش رو با هدف شناسایی و رتبهبندی مؤلفههای اخلاق حرفهای در مدیریت تدوین شد. روش: پژوهش حاضر پژوهشی کاربردی و کیفی است. جامعۀ آماری شامل تمامی مدیران تعاونی مسکن کیمیا توسعه سناباد بودند که از میان آنها، با استفاده از روش سرشماری، 31 نفر به عنوان نمونۀ تحقیق انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود و در نهایت، داده های خام با استفاده از آزمون فریدمن، مورد بررسی قرار گرفتند . یافتهها: پس از تحلیل دادهها 37 مؤلفه اخلاق حرفهای در مدیریت شناخته و در 5 شاخص دستهبندی شدهاست. در پرسشنامه مورد بررسی شاخص معنویت دارای 3 مؤلفه، 10 مؤلفه درون شخصی (فردی)، 7 مؤلفه برون شخصی (فردی)، 12 مؤلفه درون سازمانی و 5 مؤلفه شاخص برون سازمانی را نشان میدهند. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر مشخص میکند؛ رتبهبندی مؤلفههای اخلاق حرفهای در مدیریت را میتوان به ترتیب شامل: مسئولیتپذیری، توکل به خدا، صداقت، امانت داری ، عدالت و... دانست. در نمونۀ مورد بررسی عامل معنویت در رتبۀ اول، عامل درون فردی و برون سازمانی در رتبۀ دوم و سوم، عامل درون سازمانی و برون فردی در رتبههای بعدی قرار دارند. در نهایت، اخلاق حرفهای مدیران در این جامعه در سطح مطلوبی قرار دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدیریت، اخلاق حرفهای، مسئولیتپذیری
عنوان انگلیسی
Components of Professional Ethics in Management
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Professional ethics is an important branch of applied ethics that it is necessary to deal with life in a new community, accordingly set of rules and ethics must be observed in any Occupation and pay more attention to ethics. The aim of study is to recognize and ranking the professional ethics components in management. Method: This study is an applied- qualitative research. Population of study includes all employees of company of development Kimiya of Sanabad. Among all, 31 participants were selected randomly. Data were collected by researchers made questionnaire and were analyzed by Friedman test. Results: After data analysis, 37 effective components are identified. Spirituality indicator has 3 component, intrapersonal (internal person) 10 component, extra personal 7 component, intra organization 12 component, and extra organization 5 component. Conclusion: Ranking of manager's professional ethics component is showing responsibility (in first order) trust in God, Trusteeship and honesty component. In our study society, indicator of spirituality is in the first order and indexes of intrapersonal, extra organization, intra organization, extra personal, indexes are in the latter places. Thus, we can say professional ethics of managers of Co-operative Company of Sanabad development Kimya is in the desired level.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Management, Professional Ethics, Responsibility
نویسندگان مقاله
سعید خیاط مقدم |
سیده مهدیه طباطبایی نسب | seyedeh mahdieh tabatabaie nasab
نشانی اینترنتی
http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-116&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات