این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱۳۷-۱۴۴
عنوان فارسی
رابطه بین مؤلفههای اخلاقی با ویژگیهای شخصیتی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: رعایت اصول اخلاقی در ورزش نیازمند تلاش، داشتن شخصیت قوی و با ثبات، آگاهی و شناخت از اصول اخلاقی، درک صحیح از موقعیت و فرصتها، آگاهی به قوانین و مقررات، ایمان و اعتقاد قلبی بهکارهای صادقانه و احترام به هنجارهای اجتماعی است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مؤلفههای اخلاقی با ویژگیهای شخصیتی دبیران تربیت بدنی استان اصفهان انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل: تمامی دبیران تربیت بدنی استان اصفهان بودند که از بین آنها 305 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل: پرسشنامههای مؤلفههای اخلاقی (17 سوال) و شخصیت (15 سوال) بودند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که بالاترین میانگین مولفههای اخلاقی مربوط به مولفه اخلاقی آموزش و پرورش بود و بالاترین میانگین ویژگیهای شخصیت در مؤلفه قدرتطلبی بود. بین ویژگیهای شخصیتی (موفقیتطلبی، قدرتطلبی و نیاز تعلق) بـا مؤلفههای اخلاقی رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که؛ مؤلفههای اخلاقی میتوانند بهگونهای معنادار ویژگیهای شخصیت را پیشبینی کنند. نتیجهگیری: با توجه به فواید حاصل از سطح بالای مؤلفههای اخلاقی توصیه میشود، اقدامات فرهنگی در جهت افزایش و بهبود سطح مؤلفههای اخلاقی در آموزش و پرورش صورت گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق، مؤلفههای اخلاق، ویژگیهای شخصیتی
عنوان انگلیسی
Relationship between Ethical Factors and Personality Traits
چکیده انگلیسی مقاله
Background: ethics in sports requires effort, a strong and stable personality, knowledge of ethics, understanding of situations and opportunities learn the rules, faith sincere heart to work and respect for social norms is. The present study aimed to investigate the relationship between personality traits, physical education teachers with the moral component of Isfahan province. Method: The research method was descriptive-correlation. Population of study includes all physical education teachers in Isfahan province that was selected as the research sample 305 randomly. The data were collected from the questionnaire component of moral (17 question) and character (15 question) by using the Pearson correlation coefficient and stepwise multiple regressions analyzes. Results: The results show that the highest average of the component elements of the ethical, moral education and character features the highest average power components, respectively. There is a significant positive correlation between personality (conscientiousness, extraversion, convergence, neuroticism and internal locus of control) and the ethical component. The regression analysis showed that ethical component can significantly predict personality traits. Conclusion: Considering the benefits of high levels of ethical components, cultural practices are recommended in order to improve the level of education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Morality, Ethics Component, Personality Traits
نویسندگان مقاله
بهاره یبلویی |
مینا مستحفظیان |
زهره مشکاتی |
نشانی اینترنتی
http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-117&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات