این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۷-۱۶

عنوان فارسی منشور اخلاق حرفه‌ای در رسانه‌ها
چکیده فارسی مقاله زمینه: در عصر امروز در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی رسانه‌ها توانسته‌اند جایگاه مهمی کسب نمایند. به موازات گسترش کمی و کیفی وسایل ارتباط جمعی، ضرورت مقررات‌گذاری برای فعالیت این وسایل آشکار شده است. تردیدی وجود ندارد که قوانین و مقررات برای برقراری نظم در هر عرصه‌ای لازم است، اما کافی نیست. تجربه نشان داده که در برخی امور (مانند رسانه‌ها) علاوه‌بر استفاده از ابزارهای قانونی، باید به ابزارهای نظارت درونی توجه شود. زیرا این ابزارها با فعالیت‌ها متناسب‌تر است و افراد، خود را بیشتر ملزم به رعایت آن می‌دانند . یکی از این ابزارهای‌های درونی یا خود نظام‌دهی در رسانه‌ها، تدوین منشور اخلاق حرفه‌ای است. این منشور که توسط خود عوامل رسانه‌ای تنظیم می‌گردد، نقش مهمی در دستیابی به اهداف رسانه‌ها و عمل به رسالت‌های اجتماعی آنها دارد. در این تحقیق به نظریه‌های هنجاری در مورد رسانه­ها اشاره شده است و منشور اخلاقی رسانه­های کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. هدف در بررسی حاضر، ضرورت تدوین منشور اخلاقی رسانه‌هاست. نتیجه‌گیری: بررسی‌ها نشان می‌دهد ضرورت حفظ اعتماد مخاطبین برای اصحاب رسانه مهم است. مدیران و عوامل رسانه‌ها می‌دانند که تاچه‌اندازه رعایت اخلاق و قواعد کار حرفه‌ای در حفظ اعتماد مردم نقش دارد، از این رو خود شیوه‌ای را برای نظارت و کنترل فعالیت‌های خود انتخاب می‌کنند، شیوه‌ای که مانع فعالیت‌های آنها نمی‌شود و رسانه‌ها را پاسخگو می‌نماید .بنابراین ضرورت تدوین منشور اخلاق حرفه‌ای از سوی رسانه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق، رسانه، منشور اخلاق حرفه‌ای

عنوان انگلیسی Code of Professional Ethics in Media
چکیده انگلیسی مقاله Background: Today, media has a highlighted position in national, regional and international area. Along with development of media, legislation for media will be clearly necessary. There is no doubt that lows are necessary for providing regulations in society, but not enough. Experiences show that, more than laws, internal supervision is important. A professional ethics code is one of the internal supervision. These codes that edited by media agents have key roles in achieving goals in media. In this study, the normal theories in media have been considered and codes of ethics in media in other countries have been considered. This study aims to provide codes of professional ethics in media. Conclusion: Studies show that trust of audience to media agents is necessary. Managers and media agents know that how ethics is important in maintaining the trust. Then they use some strategies to control their activities. Therefore, providing codes of professional ethics in media is so necessary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Ethics, Media, Codes of Professional Ethics

نویسندگان مقاله محبوبه آطاهریان |


صدیقه ببران | ببران


هادی خانیکی |



نشانی اینترنتی http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-87&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات