این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۵۵-۶۴

عنوان فارسی رابطه هوش اخلاقی با نوع‌دوستی
چکیده فارسی مقاله زمینه: توجه به ارزش‌های اخلاقی، از جمله وظایف مهمی است که انتظار می‌رود دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در کنار کسب علم به آن توجه ویژه داشته باشند. پژوهش حاضر بر آن است تا ضمن بررسی وضعیت هوش اخلاقی دانشجویان، رابطه بین هوش اخلاقی و نوع­دوستی آنها را مشخص نماید. روش: پژوهش، کاربردی و شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات آن، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه قم می­باشند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان تعداد 196 نفر محاسبه شد. روش نمونه­گیری، در دسترس و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه استاندارد هوش اخلاقی و پرسشنامه نوعدوستی می‌باشد. داده‌ها از طریق فنون آماری؛ تحلیل واریانس، آزمون t، آزمون کراسکال والیس، U من ویتنی، و ضریب همبستگی پیرسون و با استفاده از نرم­افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: دانشجویان در ابعاد دلسوزی، وفای به عهد، اهمیت دادن به دیگران و توانایی در بخشش اشتباهات دیگران وضعیت خیلی خوب داشته‌اند. بین بیشتر مؤلفه‌های هوش اخلاقی با نوعدوستی دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد. بین هوش اخلاقی دانشجویان در رده‌های مختلف سنی، رتبه کنکور و میزان تحصیلات والدین آنها تفاوت معنادار وجود ندارد. بین نوع دوستی دانشجویان در رده‌های مختلف سنی، و تحصیلات والدین آنها، تفاوت معنادار وجود ندارد، اما با رتبه کنکور، تفاوت معنادار بوده است. نتیجه‌گیری: با توجه به این که هوش اخلاقی اکتسابی است و با نوع‌دوستی مرتبط است، آموزش‌هایی که منجر به رشد هوش اخلاقی دانشجویان می‌شود، می­تواند موجب افزایش نوع‌دوستی و در نهایت بالارفتن سطح علمی دانشگاه شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش اخلاقی، رفتار اجتماعی، نوع دوستی

عنوان انگلیسی The Relationship of Moral Intelligence & Altruism
چکیده انگلیسی مقاله Background: Attention to moral values is an important duty that should be regard by universities and centers. This study aims to explore the moral intelligence of undergraduate students, and then determine the relationship between moral intelligence and altruism of them. Method: This research is an applied study, and method of collecting and analyzing data is descriptive-correlation. The population includes students of Faculty of Literature and Human Sciences at University of Qom. Based on Morgan’ table, the sample size was calculated 196 subjects. Data gathering tools are two standard questionnaires of moral intelligence and altruism. Data analyzed through statistical techniques of variance analysis, T test, Kruskal-Wallis test, Mann-Whitney test, and Pearson correlation with using SPSS software. Results: Students had very good situation in components of compassion, keeping a promise, caring for others and the ability to forgive the mistakes of others. There is meaningful relationship between most of moral intelligence components and students altruism. There is no significant relationship between students’ moral intelligence and age, and educational level of parents. There was no significant relationship between students’ altruism and age, parental education level, but significant correlation with ranking for entrance to university. Conclusion: Given to this point that moral intelligence is acquired and is associated with altruism, the education that led to the development of students' moral intelligence could cause to enhance altruism and ultimately to higher academic levels for university
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Moral Intelligence, Social Behavior, Altruism

نویسندگان مقاله نرگس خالقی |


مهین چناری |



نشانی اینترنتی http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-92&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات