این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۸۵-۷
عنوان فارسی
آگاهی و توجه اساتید و دانشجویان نسبت به استانداردهای اخلاق در پژوهش
چکیده فارسی مقاله
زمینه: فقدان نهادینه شدن آموزش کدها و استانداردهای حرفهای و اخلاقی در مؤسسات آموزشی و پژوهشی چالش مهمی است. بنابراین تحقیق حاضر به این موضوع میپردازد که آیا اساتید دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانش و نگرش کافی را دربارۀ دستورالعملهای اخلاقی دارند. روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای پس رویدادی است. جامعه مورد بررسی دراین تحقیق کلیۀ اساتید و دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدههای دانشگاه کردستان شامل علوم انسانی، منابع طبیعی، فنی مهندسی و کشاورزی است که از میان آنها تعداد 397 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و 138 نفر استاد، با استفاده از نمونهگیری طبقهای، به عنوان نمونۀ تحقیق، انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات (برای دانش و توجه پژوهشگران نسبت به دستورالعملهای اخلاقی) بهوسیلۀ پرسشنامۀ مبتنی بر دستورالعملهای اخلاقی( APAویژۀ محققان علوم انسانی) و نیز پرسشنامۀ محقق ساخته مبتنی بر دستورالعملهای اخلاق در علوم و فن آوری1 (NENT ویژۀ محققان علوم و فنی مهندسی) بود. برای تحلیل اطلاعات از آزمونهای تی تک نمونهای، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی دانکن استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق نشان میدهند که؛ به صورت کلی آگاهی نسبت به دستورالعملهای اخلاق در پژوهش در بین اساتید نزدیک به متوسط و آگاهی نسبت به دستورالعملهای اخلاق در پژوهش در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی پایین است. همچنین، میزان آگاهی و توجه اساتید و دانشجویان برحسب رشته تحصیلی و دانشکده تفاوت معنیداری دارد. نتیجهگیری: بهطورکلی اغلب اساتید و دانشجویان آگاهیهای عمومی نسبت به اخلاق در پژوهش دارند، اما چنین آگاهی هایی در حد کامل نیست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
معیارهای اخلاقی، اخلاق پژوهشی، تحصیلات تکمیلی
عنوان انگلیسی
Awareness & Consideration Faculty Members and Post-Graduate Students to Ethical Standards in Research
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The loss of customizing ethical and professional cods at educational and research institutions are big challenge. The aim of this research was to study the awareness and consideration to ethical codes and instructions among faculty members and students of universities. Method: The method of research was ex post facto research. Population of study includes all postgraduate students and faculty members of Kurdistan University. Among all, 397 postgraduate students and 138 faculty member by Stratified sampling was selected. It investigated about their research works based on APA Ethical Standards (for Human science researchers) and Guidelines for Research Ethics in Science and Technology Prepared by the National Committee for Research Ethics in Science and Technology (NENT) (for Science and Technology researchers). Data were analyzed by T test, variance analyzing and Donkan test. Results: Results showed that awareness to ethical codes and regulations among students are very weak and among faculty members are in average. Consideration to ethical codes among student and faculty members was less than awareness to ethical codes. Awareness and consideration to ethical codes was different between faculties and departments of university. Conclusion: Most of the student and faculty members relatively had awareness to ethical codes, but their awareness was not perfect.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Ethical Codes, Research Ethics, Postgraduate
نویسندگان مقاله
مصطفی قادری |
مریم سلیمی |
کیوان بلند همتان |
نشانی اینترنتی
http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-95&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات