این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
مبانی فلسفی و نقد رویکرد شفافسازی ارزشها
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه: موضوع «ارزش(ها)» موضوعی مهم در پژوهشهای فلسفی بوده و خواهد بود. جنبههای مختلفی در ارتباط با موضوع «ارزش(ها)» وجود دارد که میتواند بهعنوان موضوع پژوهش فلسفی در نظر گرفته شود. مقالۀ حاضر به نحوۀ دستیابی افراد به ارزشهای اخلاقی توجه دارد. به طور معمول، نهادهایی مانند خانواده، دین و نظام آموزشی در ارزش پذیری افراد نقش مهمی را ایفا میکنند. موضوعی که در اینجا بررسی میگردد نقش عمدهای است که نهاد آموزشی در رشد اخلاقی دارد. این مقاله رویکرد شفافسازی ارزشها را که در بسیاری از کشورها به صورت گسترده برای تربیت اخلاقی دانشآموزان به کار گرفته شده، بررسی و سپس ریشههای فلسفی آن را واکاوی نموده و در مرحلۀ آخر به نقد این رویکرد میپردازد. نتیجهگیری: بررسیها نشان میدهد رویکرد شفافسازی ارزشها تلاشی در جهت کمک به افراد برای رهایی از سردرگمی در انتخاب ارزشها و کسب مهارتهای لازم برای تصمیمگیری در زندگی است. این رویکرد متاثر از دیدگاه عمل گرایی، روانشناسی تحولی، دیدگاه مراجع محوری و مکتب هستیگرایی است. این رویکرد از این جهت که در بسیاری از موارد بحث در مورد امور سطحی را در دستور کار خود قرار میدهد، تعریف درستی از ارزش ارائه نمیدهد و دیدگاهی نسبی گرایانه نسبت به ارزشها دارد مورد نقد است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تربیت اخلاقی، رویکرد شفافسازی ارزشها، نسبیگرایی اخلاقی
عنوان انگلیسی
Philosophical Foundations and the Critique of Values Clarification Approach
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The subject of "value(s)" was and will be an important subject in the Philosophical Investigations. There are various aspects related to the topic of "Value(s)", which can be considered as a subject of philosophical inquiry. The present article focuses on how individuals achieve those moral values. Typically, institutions such as the family, religion and education play an important role in acceptance of values by individuals. The subject will be investigated here, is the major role of educational institution in the moral development. This paper will review values clarification approach that is widely used in many countries for students’ moral education, and then will examine its philosophical roots, and at the end critiques this approach. Conclusion: Studies show values clarification approach tries to help people to get rid Confusion in choosing values and achieving skills necessary to make decisions in life. This approach is influenced by the views of Dewey's Pragmatism, Piaget’s Developmental Psychology, Rogers’ client centered approach and Existentialism. This approach will be criticized because of discussing superficial matters in many cases, not providing an adequate definition of value, and having relativistic view about values.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://www.ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-73&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات